ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: Μειώθηκε το ελληνικό νηολόγιο μεταξύ 2014 και 2024! Σε ποιες σημαίες είναι ο ελληνόκτητος στόλος...
Γράφει ο Αντώνης Τσιμπλάκης
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Το 40% της χωρητικότητας των φορτηγών πλοίων έχει χάσει από το 2014 μέχρι σήμερα το Ελληνικό Νηολόγιο, όπως επισημαίνεται στους πίνακες καταγραφής της ΕΛΣΤΑΤ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον Οκτώβριο του 2024 στην ελληνική σημαία ήταν καταγεγραμμένα 356 φορτηγά πλοία, με χωρητικότητα 9,82 εκατ. κοχ. Μάλιστα, φέτος η συνολική χωρητικότητα έπεσε για πρώτη φορά κάτω από τα 10 εκατ. κοχ. Στον αντίποδα, η κατάσταση ήταν πολύ καλύτερη στο τέλος του 2014. Τότε τα υπό ελληνική σημαία φορτηγά πλοία ήταν 501 και η χωρητικότητά τους έφτανε τα 16,34 εκατ. κοχ.
Απώλειες, αλλά μικρότερες, καταγράφουν και τα δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία. Στο τέλος του 2014 αριθμούσαν 521 με συνολική χωρητικότητα 27 εκατ. κοχ. Στο τέλος του φετινού Οκτωβρίου ο αριθμός τους έχει μειωθεί κατά 110, ενώ η χωρητικότητά τους έχει μειωθεί κατά 2 εκατ. κοχ. Σε όρους χωρητικότητας χάνουν και τα επιβατηγά και άλλων τύπων, αλλά έχουν αυξηθεί σε στόλο. Στα τέλη του 2014 αριθμούσαν 833 με χωρητικότητα 1,43 εκατ. κοχ, ενώ φέτος τον Οκτώβριο είχαν αυξηθεί σε 1.068, αλλά η χωρητικότητά τους έχει μειωθεί κατά 68.000 κοχ.
Η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον μήνα Οκτώβριο 2024, άνω των 100 κοχ, σε σύγκριση με την αντίστοιχη του Οκτωβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση κατά 0,4%. Αύξηση κατά 0,3% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Οκτωβρίου έτους 2023 με τον Οκτώβριο 2022.
Η ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 κοχ και άνω, παρουσίασε μείωση κατά 3,9% τον μήνα Οκτώβριο 2024 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Οκτωβρίου 2023. Μείωση 2,5% είχε σημειωθεί και κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Οκτωβρίου του έτους 2023 με τον Οκτώβριο 2022.
Ανά κατηγορία πλοίου, τον Οκτώβριο του 2024 τα φορτηγά με ελληνική σημαία ήταν 256 με 9,8 εκατ. κοχ, ενώ τα δεξαμενόπλοια ήταν 411 με 24,98 εκατ. κοχ. Επίσης, τα επιβατηγά έφτασαν τα 787 με 1,22 εκατ. κοχ. Η εικόνα του Οκτωβρίου του 2023 στα φορτηγά πλοία με ελληνική σημαία ήταν 362 με 10,4 εκατ. κοχ. Στα δεξαμενόπλοια φέτος έχουμε 411 χωρητικότητας 24,98 εκατ. κοχ, από 425 και 25,7 εκατ. κοχ έναν χρόνο πριν, ενώ τα επιβατηγά φέτος μετρούν 787 πλοία με 1,22 εκατ. κοχ, ενώ πέρσι τον ίδιο μήνα ήταν 767 με χωρητικότητα 1,25 εκατ. κοχ. Το ζήτημα που αντιμετωπίζει η ελληνική σημαία στα μεγάλα πλοία φαίνεται πιο ξεκάθαρα στα στατιστικά της Ελληνικής Αρχής με βάση τη χωρητικότητα των πλοίων. Ενώ στα πλοία μέχρι 500 κοχ κερδίζει περίπου 9.000 κοχ, στα μεγάλα μεγέθη διολισθαίνει συνεχώς.
Στις χωρητικότητες από 20.000 μέχρι 30.000 κοχ στο Ελληνικό Νηολόγιο τον Οκτώβριο του 2022 ήταν εγγεγραμμένα 63 πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,66 εκατ. κοχ. Τον περσινό Οκτώβριο είχαν μειωθεί κατά πέντε, στα 58, με συνολική χωρητικότητα 1,53 εκατ. κοχ. Φέτος είναι ακόμα πιο χαμηλά, με 51 πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,33 εκατ. κοχ. Ακόμα μεγαλύτερες είναι οι διαφορές στα πλοία μεγαλύτερα των 30.000 κοχ. Φέτος τον Οκτώβριο έχουν καταγραφεί 384 πλοία συνολικής χωρητικότητας 32,9 εκατ. κοχ. Έναν χρόνο πριν, ο στόλος μετρούσε 401 πλοία χωρητικότητας 34,18 εκατ. κοχ, ενώ πριν από δύο χρόνια 414 πλοία με χωρητικότητα 35 εκατ. κοχ.
Η ελληνική σημαία 9η στον κόσμο
Η Ελλάδα, όπως επισημαίνεται σε ανάλυση των Lloyd’s, διατήρησε την ένατη θέση στην κατάταξη των μεγαλύτερων σημαιών στον κόσμο, αλλά είδε τη χωρητικότητά της να συρρικνώνεται για ακόμα μία χρονιά. Ο στόλος της συρρικνώθηκε κατά 4,2% σε 33,3 εκατ. gt, από 500 Gt και πάνω, μειώνοντας περαιτέρω τη διαφορά από τη 10η θέση της Ιαπωνίας, της οποίας ο στόλος διατήρησε την αυξητική του πορεία.
Για λόγους σύγκρισης, στην ανάλυση του 2020 η χωρητικότητα της Ελλάδας ανερχόταν σε 38 εκατ. gt, κατέχοντας ένα προβάδισμα 9 εκατ. gt έναντι της Ιαπωνίας. Αυτή η διαφορά έχει συρρικνωθεί σε περίπου 2,2 εκατ. gt. Ωστόσο, σε όρους μεταφορικής ικανότητας (dwt) η διαφορά παραμένει σε ασφαλή επίπεδα, πάνω από 14 εκατ. dwt.
Στα ποιοτικά χαρακτηριστικά, όμως, το Ελληνικό Νηολόγιο είναι από τα κορυφαία στον κόσμο, αφού έχει πολύ υψηλές βαθμολογίες σε επίπεδο Paris MOU και Tokyo MOU, ενώ συμμετέχει και στο πρόγραμμα Qualship 21 της αμερικανικής ακτοφυλακής.
Επισημαίνεται ότι η ελληνική πολιτεία έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα ψηφιακής αναβάθμισης του Ελληνικού Νηολογίου, μέσω της δημιουργίας του e-νηολογίου, αλλά και της προετοιμασίας του e-ναυτολογίου. Τα μεγαλύτερα ζητήματα που αντιμετωπίζει το Ελληνικό Νηολόγιο, όπως έχουν καταγραφεί από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, είναι η γραφειοκρατία, η έλλειψη Ελλήνων ναυτικών, η ψηφιοποίηση, αλλά και οι αργοί ρυθμοί απόκρισης στις ανάγκες των πλοίων σε 24ωρη βάση.
Τα νηολόγια του ελληνόκτητου στόλου
Το Ελληνικό Νηολόγιο είναι το τέταρτο στη σειρά των προτιμήσεων των Ελλήνων εφοπλιστών. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, τον Μάρτιο του 2024, το 27,5% του ελληνόκτητου στόλου είναι στη σημαία της Λιβερίας, ενώ λίγο πίσω είναι οι Νήσοι Μάρσαλ με μερίδιο 26%. Στην τρίτη θέση η ευρωπαϊκή Μάλτα με μερίδιο 12,7%, ενώ ακολουθεί το Ελληνικό Νηολόγιο με ποσοστό 11,8%. Ο Παναμάς είναι στο 7,8%, η Κύπρος στο 5,6%, οι Μπαχάμες με 4,8%, ενώ οι υπόλοιπες σημαίες έχουν μερίδια κάτω από 1%.