Τα λάθη και οι χαμένες ευκαιρίες της Άνδρου ή "φάτε μάτια ψάρια"…
Ένα εντυπωσιακό Mega-Yacht στη Μύκονο (φωτ. Εν Άνδρω).
Αν πριν από χρόνια είχαμε προβλέψει και είχαμε επενδύσει σοβαρά και χωρίς «πασαλείμματα» στον Τουρισμό, αν εδώ και καιρό, είχαμε συμφωνήσει μακριά από τοπικιστικές αγκυλώσεις, σε ποια περιοχή θα γινόταν η διαχείριση των απορριμμάτων, αν είχαμε σχεδιάσει σύγχρονες υποδομές και είχαμε αντλήσει πόρους (τότε που υπήρχαν χρήματα), για την δημιουργία λιμενικών εγκαταστάσεων, κατασκευή δρόμων και βελτίωση δικτύων, τότε η Άνδρος θα ήταν ένα διαφορετικό νησί και θα βρισκόταν σήμερα στην κορυφή της λίστας των πιο δημοφιλών τόπων διακοπών της Ελλάδας.
To Mega Yacht Al Mirqab
Γιατί τα έχει όλα. Της λείπουν όμως - όπως απεδείχθη - οι άνθρωποι, που απαλλαγμένοι από ιδεοληψίες και μικροπολιτική νοοτροπία, θα την οδηγήσουν στον δρόμο της ανάπτυξης. Εδώ και χρόνια το νησί αδικεί τον εαυτό του. Έχει εγκλωβιστεί σε μια τουριστική περίοδο 45 ημερών και μετά βυθίζεται σε μια μακρά ραστώνη και ερημιά, χωρίς την παραμικρή προοπτική. Οι εποχές αλλάζουν ραγδαία και εκείνοι που κράτησαν ή κρατούν τις τύχες του τόπου στα χέρια τους, δεν έχουν αντιληφθεί το παραμικρό…
Τα λέμε αυτά γιατί αυτή την εποχή στην Ελλάδα βρίσκονται και προετοιμάζονται μερικά από τα Mega Yachts που περιλαμβάνονται στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας λίστας με τα μεγαλύτερα και ακριβότερα σκάφη. Οι ιδιοκτήτες τους - θα δείτε στην συνέχεια ποιοι είναι – αναζητούν, όπως οι ίδιοι δηλώνουν, εναλλακτικούς τόπους απόλαυσης ξεκούρασης και διασκέδασης στην Ελλάδα, που το 2017, θεωρείται ίσως ο ιδανικός τόπος διακοπών στην Μεσόγειο.
Σ αυτό το «πανηγύρι» πλούτου, λάμψης, προβολής, που θ αρχίσει σε μερικούς μήνες, η Άνδρος θα λείπει. Κι αυτό επειδή δεν έχει έστω μια ολοκληρωμένη μαρίνα (αν και ναυτικό νησί) και δεν προσφέρει αξιόπιστες τουριστικές υπηρεσίες. Στα διεθνή ναυτιλιακά και κοσμικά περιοδικά οι κάτοχοι των «πλωτών παλατιών» που τώρα κάνουν την ετησία συντήρηση τους στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, του Σκαραμαγκά και της Χαλκίδας, αποκαλύπτουν ότι οι κοσμικότητες τους κούρασαν.
Το Μega-Υacht Topaz
«Αναζητούμε την αυθεντικότητα της ελληνικής ομορφιάς. Γαλάζια νερά, παρθένες παραλίες, ωραίους ανθρώπους, γραφικά νησιά» λένε. Σαν να φωτογραφίζουν την Άνδρο δηλαδή...
Al Mirqab, Al Salamah, Topaz , Turama, Maryah. Αυτά τα mega yachts δεν θα περάσουν ποτέ από το νησί. Γιατί πολύ απλά εμείς οι ίδιοι, δεν φροντίσαμε να τους ανοίξουμε την πόρτα. Επιμήκυνση τουριστικής περιόδου, δημοσιότητα, επενδύσεις, χρήμα, ανάπτυξη, ευημερία.
Αυτές είναι οι χαμένες ευκαιρίες. «Φάτε μάτια ψάρια» λοιπόν…
1. Al Mirqab
To Al Mirqab
Η Al Mirqab που ανήκει στον πρώην πρωθυπουργό του Κατάρ σείχη Χαμάντ μπιν Τζαμπέρ αλ Θάνι. Η θαλαμηγός του συγκαταλέγεται στα θαύματα, όχι του κόσμου αλλά της ναυπηγικής! Διαθέτει πισίνα, ελικοδρόμιο, τζακούζι αίθουσα κινηματογράφου, πέντε σουίτες και κόστισε 300 εκατομμύρια δολάρια. Για τους γκουρού της αγοράς σκαφών, αυτή τη στιγμή είναι το έκτο μεγαλύτερο σκάφος αναψυχής στον κόσμο- και ένα από τα τέσσερα ακριβότερα που έχουν κατασκευαστεί ποτέ.
Ναυπηγήθηκε το 2008 στο Wewelsfleth της Γερμανίας ενώ χαρακτηρίστηκε ως το πιο σύγχρονο και πολυτελές σκάφος εκείνης της χρονιάς σύμφωνα με το περιοδικό Forbes. Χαρακτηριστικό είναι ότι το πολυτελές γιοτ έχει και δική του σελίδα στο Wikipedia. Αρχιτέκτονας της θαλαμηγού ήταν ο Tim Heywood ενώ την εσωτερική διακόσμηση ανέλαβε ο Andrew Winch, ο οποίος είναι διακεκριμένος designer θαλαμηγών και γιοτ.
Είναι εξοπλισμένη με δυο πριβέ σουίτες για τους ιδιοκτήτες, άλλες 10 σουίτες για καλεσμένους ενώ υπάρχουν και πολυτελή δωμάτια για το πλήρωμα. Συνολικά η θαλαμηγός μπορεί να φιλοξενήσει τουλάχιστον 24 άτομα, ενώ έχει και 55μελες πλήρωμα. Επίσης, διαθέτει γραφείο με πλούσιο εξοπλισμό και αίθουσα συνεδριάσεων για τις συναντήσεις του σεϊχη.
2. Al Salamah
To Al Salamah
13 χρόνια μετά τη ναυπήγησή της, η θαλαμηγός Al Salamah εξακολουθεί να εντυπωσιάζει τόσο για τα τεχνικά της χαρακτηριστικά όσο και για το… πέπλο μυστηρίου που την καλύπτει. O μακαρίτης Σαουδάραβας πρίγκιπας Sultan bin Abdul Aziz παρήγγειλε τη ναυπήγησή της υπό συνθήκες άκρας μυστικότητας. Το “διαμάντι” του πρίγκιπα δεν διατίθετο προς ενοικίαση. Το απολάμβανε μόνο ο ίδιος και οι εκλεκτοί του καλεσμένοι ενώ ακόμα φυλάσσεται ως επτασφράγιστο μυστικό.
Το Al Salamah ναυπηγήθηκε το 1999 και θεωρείται ένα κατασκευαστικό θαύμα. H γερμανική εταιρία HDW, που ανέλαβε την κατασκευή του γιοτ, ονόμασε το πρότζεκτ Mipos από το "Mission possible” (εφικτή αποστολή), παρά τα εξαιρετικά σφιχτά χρονικά περιθώρια παράδοσης και της υψηλές προδιαγραφές της κατασκευής.
Με μήκος πάνω από 139 μέτρα, πιάνει 22 κόμβους και μπορεί να φιλοξενήσει 40 καλεσμένους και 96 μέλη πληρώματος. Παρά το πέπλο μυστηρίου που το καλύπτει, οι πληροφορίες λένε ότι διαθέτει πάνω από 80 δωμάτια, εσωτερική πισίνα με οροφή από γυαλί, γυμναστήριο, σπα, σινεμά καθώς και ένα πλήρως εξοπλισμένο… νοσοκομείο. Η αξία του εκτιμάται στα 200 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 160 εκ. ευρώ).
Παρά της εντυπωσιακές του διαστάσεις δεν είναι το μεγαλύτερο γιοτ στον κόσμο, αλλά το 7ο στην κατάταξη της σχετικής λίστας. Όταν ναυπηγήθηκε το 1999 ήταν στη θέση Νο 3.
3. Maryah
To Maryah
Η ολοκαίνουργια υπερπολυτελής θαλαμηγός με το όνομα «Maryah» φιγουράρει στην 15η θέση της φετινής κατάταξης του «Boat Intrenational», με τα 200 μεγαλύτερα yacht του πλανήτη. Και κτίστηκε από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Ο αρχικός ιδιοκτήτης φέρεται να ήταν Ρώσος αλλά τελικά οι πληροφορίες θέλουν την ιδιοκτησία να έχει καταλήξει στη βασιλική οικογένεια του Αμπού Ντάμπι. Δηλαδή των βασικών μετόχων των ανταγωνιστικών Nαυπηγείων Σκαραμαγκά! Όπως εξηγούν κύκλοι σε γνώση λεπτομερειών «το όνομα “Maryah” του yacht προέρχεται από το όνομα του πολυτελούς νησιωτικού θέρετρου “Al Maryah Island” στα ανοιχτά του Αμπού Ντάμπι». Το κόστος ενός τέτοιου Mega yacht τοποθετείται μεταξύ 200 και 250 εκατομμυρίων δολαρίων
3. Topaz
To Topaz
Η υπερ-θαλαμηγός «Topaz» ανηκει στον σεΐχη Mansour Βin Zayed Al Nahyan, ιδιοκτήτη της ποδοσφαιρικής ομάδας της Μάντσεστερ Σίτι. Η θαλαμηγός ναυπηγήθηκε το 2012 και το κόστος της ξεπέρασε τα 400 εκατομμύρια ευρώ. Έχει μήκος 147 μέτρα, πλάτος 22 μέτρα, ενώ διαθέτει ότι πιο σύγχρονο υπάρχει στον τομέα της ασφάλειας και των επικοινωνιών. Διαθέτει μεταξύ άλλων ελικοδρόμιο, γυμναστήρια, αίθουσα προβολών και τρεις εξωτερικές πισίνες. Το Topaz χτίστηκε στο ίδιο γερμανικό ναυπηγείο με το Azzam, το μεγαλύτερο ιδιωτικό γιοτ στον κόσμο.
Το σκάφος διαθέτει μια γάστρα απο χάλυβα, μια υπερκατασκευή από αλουμίνιο και αποτελείται από οκτώ ορόφους. Η κύρια μηχανή του Topaz είναι ειδικά σχεδιασμένη από Lürssen. Οι κύριες μηχανές είναι δύο κινητήρες diesel Pielstick, ο καθένας με τη δύναμη των 7990 ίππων. Μια τέτοια δύναμη είναι αρκετή για το σκάφος ωστε να φτάσει την ταχύτητα εξυπηρέτησης (cruising) των 22,9 κόμβων, ενώ η μέγιστη ταχύτητα είναι πάνω από 25,5 κόμβους. Το σκάφος είναι εξοπλισμένο επίσης με shaft generator (σε περίπτωση ανάγκης για να μη μείνει ακυβέρνητο), γεννήτρια diesel έκτακτης ανάγκης και δύο γεννήτριες ντίζελ.
4. Turama
To Turama
Η θαλαμηγός Turama (IMO No: 8907216) που άνηκε στην οικογένεια Λάτση από περυσι τον Αύγουστο δεν ανήκει πλέον στην οικογένεια μιας και πουλήθηκε στην Σαουδική Αραβία. Το πλοίο έχει αλλάξει σημαία από Μάλτα σε Σαουδικής Αραβίας. IMO:8907216, MMSI: 403051000, Διακριτικό (Call Sign): HZFR, Σημαία: Saudi Arabia [SA], AIS Τύπος: Pleasure Craft, ΟλικήΧωρητικότητα (GRT): 8343, Χωρητικότητα (DWT): 1058 t, Length Overallx - Μέγιστο Πλάτος:117m × 17m, Έτος κατασκευής: 1990, Κατάσταση: Ενεργό.
Τίμος Βικ.