Τι τουρισμό θέλουμε; Τι 15αύγουστο θέλουμε; Καίριες απαντήσεις στελέχους της ακτοπλοΐας...
Το ερέθισμα για το σημερινό κείμενο το έδωσε κάτοικος του Γαυρίου. Κοιτάζοντας τον κόσμο που κατέβαινε από τα καράβια αναρωτιόταν εντυπωσιασμένος και σκεφτικός:
- Πόσος κόσμος θα έρθει για 15αύγουστο; Τι σημαίνει αυτό για την Άνδρο;
Μας εξέθεσε τις εντυπώσεις και την απορία του. Τυχαία τηλεφωνήσαμε σε στέλεχος ακτοπλοϊκής εταιρείας για το ποιες είναι οι προβλέψεις του για τον 15αύγουστο. Ελαφρά εκνευρισμένος απάντησε:
- Τι νόημα έχουν τα στοιχεία των ημερών για ένα νησί σαν την Άνδρο; Τι λένε πέρα από ένα επιφανειακό συμπέρασμα. Μια φωτογραφία των ημερών και τίποτα περισσότερο. Σωστό είναι να ξέρουμε πόσοι θα έρθουν ή πόσοι ήρθαν. Όμως είναι εντελώς λάθος ερώτημα για την οικονομική και τουριστική επιτυχία της Άνδρου. Το πρόβλημα της Άνδρου - που είναι δύο ώρες από την Αττική - δεν είναι ο 15αύγουστος! Τι λέει όλος αυτός ο κόσμος που εμφανίζεται για 7-10 μέρες - ξεκινώντας από τις 9 Αυγούστου μέχρι 18 Αυγούστου - πέρα από ένα πρόβλημα υπερπληθυσμού λίγων ημερών και ένα στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης μιας ελλειμματικής σεζόν; Τι λέει μια σεζόν 45 ημερών με κορύφωση τις 10 μέρες γύρω από τον 15αύγουστο; Έτσι δεν γίνεται ανάπτυξη. Με μια μικρή σεζόν σοβαρές επενδύσεις δεν γίνονται. Και χωρίς σοβαρές επενδύσεις το νησί θα στριφογυρνάει συνεχώς γύρω από τον εαυτό του και... την μικρή σεζόν!...
Τον ακούγαμε σιωπηλοί και προβληματισμένοι. Ο κόσμος στο νησί πολύς. Τα αυτοκίνητα περισσότερα. Θα έπρεπε να υπήρχαν παρκινγκ των 700 ΙΧ στο Γαύριο, στο Μπατσί, στη Χώρα, στο Κόρθι!!! Θα έπρεπε στην Χρυσή Ακτή, στο Κυπρί, στον Άγιο Πέτρο, στον Χαλκολιμιώνα, στα Γυαλια, στο Νειμποριό να υπήρχαν αντιστοίχως πάρκινγκ των 250 ΙΧ!!!
Και στις 20 Αυγούστου θα χρειάζονταν τα μισά. Και μετά τις 10 Σεπτεμβρίου θα ήταν σχεδόν όλα άδεια!!! Τι είδους επένδυση να κάνεις και για ποια σεζόν; Τα στοιχεία που μας έδωσε μεγάλο λογιστικό γραφείο για το καλοκαίρι του 2021 μιλούσαν για το 75%-80% της κίνησης των επιχειρήσεων του 2019. Αυτά λένε πολύ περισσότερα από τον περιστασιακό αριθμό των αφίξεων του 15αύγουστου…
Προσθέσαμε τις παραπάνω σκέψεις στη συζήτηση με τον συνομιλητή μας. Και αυτός πήρε πάλι φόρα:
- Υπάρχει περιοχή της Ελλάδας που τον 15αύγουστο να μην έχει κόσμο. Αυτές τις μέρες οι Λειψοί, οι Αρκιοί, η Σχοινούσα, η Ηρακλειά, τα Κουφονήσια, ξεχειλίζουν από κόσμο. Ένας φίλος πήγε για 15αύγουστο στα Τζουμέρκα κι είδε έκπληκτος χωριά των 70 κατοίκων τον χειμώνα να έχουν μετατραπεί σε κωμοπόλεις των 1.000 κατοίκων το καθένα. Υπήρχε κυκλοφοριακή συμφόρεση και δεν υπήρχαν παρκινγκ παραπάνω από 30-40 ΙΧ!!! Ποιος θα επενδύσει σε πάρκινγκ για 15 καλοκαιρινές μέρες στα Τζουμέρκα; Ποιος λοιπόν θα επενδύσει για πάρκινγκ 700 ΙΧ στο Μπατσί, στο Γαύριο, στη Χώρα για μόνο 45 μέρες μεγάλης κίνησης;
- Το πρόβλημα της Άνδρου είναι πρόβλημα όλων των νησιών εκτός του τουριστικού τετραγώνου Μύκονου-Πάρου-Νάξου-Σαντορίνης. Τα τέσσερα αυτά νησιά δεν ποντάρουν στον 15αύγουστο. Ο 15αύγουστος είναι απλώς μια μικρή κορύφωση μέσα σε μια σεζόν 5-7 μηνών. Άρα, μόνο με μια μεγαλύτερη σεζόν χτίζονται ξενοδοχεία, εστιατόρια, αναψυκτήρια, μπαρ κλπ, τα οποία προσφέρουν πολλές δυνατότητες σε ξένους και Έλληνες για 4-5 μήνες.
- Η Άνδρος αντί να πανηγυρίζει για την κορύφωση αυτών των ημερών πρέπει να δει πως θα επεκτείνει τη σεζόν της πέρα από τα όρια του 2019. Αυτό πρέπει να είναι το μέλημα της. Κι αντί να κοιτάτε την περιστασιακή αύξηση της κίνησης των ημερών να ρωτάτε την αύξηση της ροής των επενδύσεων που θα επιτείνουν την σεζόν...
Ο Τουρλίτης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Νέου τύπου διαφημιστική καμπάνια του Δήμου Άνδρου με στόχο την επέκταση της σεζόν μέσα από την αύξηση της καλοκαιρινής κίνησης των Αθηναίων προς Άνδρο τα Σ/Κ...
Κάπου εκεί ολοκλήρωσε κι ήταν μάλλον ανακουφισμένος που τα είπε. Τον ευχαριστήσαμε που έβαλε τη συζήτηση σε μια διαφορετική βάση και σε μια πιο σταθερή οικονομική βάση. Και καθίσαμε και αναλογιστήκαμε πως ακόμα και οι μεγάλες καλοκαιρινές εκθέσεις των Ιδρυμάτων, αλλά και οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, πλέον έχουν περιοριστεί χρονικά στα μέτρα αυτής της σύντομης σεζόν που ξεκινά τις τελευταίες μέρες του Ιουλίου κι ολοκληρώνεται στα όρια του Αυγούστου. Πρέπει λοιπόν να ξαναθέσουμε τα βασικά ερωτήματα από την αρχή: τι τουρισμό θέλουμε; Τι σεζόν θέλουμε; Τι 15αύγουστο επιζητούμε...
«ΕΝ ΑΝΔΡΩ»