Η παγκόσμια ημέρα ναυτιλίας και ο ελληνόκτητος στόλος…

Με ένα πληροφοριακό έγγραφο το Λιμενικό Άνδρου πληροφορεί πως η 30η Σεπτεμβρίου θα γιορταστεί είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας 2021 και θέμα της εφέτος είναι η βελτίωση των επιπέδων ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και της ανθρώπινης ζωής στην θάλασσα. Στο έγγραφο τονίζονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, καθώς και η αντοχή και αποφασιστικότητα των ανθρώπων της θάλασσας που συμβάλλουν στη συνέχιση του διεθνούς εμπορίου, παρά την παγκόσμια κρίση της πανδημίας.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Ειδικότερα, την ελληνική ναυτιλία την βρίσκει να αριθμεί συνολικά περίπου 4.900 πλοία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19.42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε deadweight tonnage (dwt). Μόνο το 2020, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4%, φτάνοντας στα 364 εκατομμύρια dwt. Η Ελλάδα αποτελεί την κυρίαρχη ναυτιλιακή δύναμη της Ε.Ε., κατέχοντας το 58% της χωρητικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Σημαντικό είναι ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνικού στόλου να ανέρχεται σε 9,54 έτη, χαμηλότερη από την αντίστοιχη του παγκόσμιου στόλου που είναι 9,87 έτη. Επίσης, ο ελληνικός στόλος είναι από τους πιο ασφαλείς στον κόσμο, παραμένοντας πάντα στους λευκούς καταλόγους του STCW του ΙΜΟ, του Paris MoU και του Tokyo MoU. Μόλις το 0,44% του ελληνικού στόλου έχει εμπλακεί σε ήσσονος σημασίας ναυτικά ατυχήματα.

 

Όσον αφορά στη νηολόγηση, τα ελληνόκτητα πλοία φέρουν 41 διαφορετικές σημαίες. Στις δύο πρώτες θέσεις ισοψηφούν δύο ανοικτά νηολόγια, καθώς το 19% των ελληνόκτητων πλοίων (824) φέρουν τη σημαία της Λιβερίας, και άλλα τόσα τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ. Ακολουθεί η ελληνική σημαία με 723 πλοία, και εν συνεχεία η σημαία της Μάλτας με 694 πλοία, του Παναμά με 355 πλοία και της Κύπρου με 274 πλοία. Τα πλοία με ελληνική σημαία αντιπροσωπεύουν το 1,3% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων και το 3,6% σε όρους μεταφορικής ικανότητας (dwt). 

Ο Έλληνας ναυτικός βρίσκεται, επίσης, σε μια παράλληλη αναπτυξιακή πορεία με αυτήν του κλάδου, χάρη στην εργατικότητα, το οξύ πνεύμα, την υγιή ανταγωνιστική του διάθεση, την ανάγκη για επαγγελματική επιβίωση στην παγκοσμιοποιημένη αγορά εργασίας που δραστηριοποιείται, την έμφυτη ναυτοσύνη του και τέλος τη βαριά ναυτική παράδοση του τόπου μας. «Ο ναυτικός είναι το ωραιότερο επάγγελμα του κόσμου», είπε μεταξύ άλλων σε μια παλαιότερη συνέντευξή του ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος.

Αλλά παράλληλα και το πιο απαιτητικό στις μέρες μας, αν αναλογιστούμε τις εξειδικευμένες και συνεχείς ανανεωμένες γνώσεις που απαιτούνται πλέον στη διαχείριση των σύγχρονων πλοίων όπως η διαχείριση (management) φορτίου και χρήση εξελιγμένης πληροφορικής και εφαρμογών λογισμικού, εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, μετεωρολογία. Όλες αυτές είναι μερικές από τις ικανότητες που ένας σύγχρονος ναυτικός πρέπει να κατέχει και συνεχώς να αναβαθμίζει.

Η χώρα μας βρίσκεται σε μια ιστορική καμπή, και το μέλλον της φαίνεται να παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένο με τις εξελίξεις στον κλάδο της παγκόσμιας ναυτιλίας. Η ελληνική ναυτιλία και οι Έλληνες ναυτικοί συνεχίζουν να αποτελούν «εθνικό κεφάλαιο», το οποίο διαχρονικά δεν έχει σταματήσει ποτέ να συνεισφέρει κρίσιμους πόρους στην οικονομία και στην ανόρθωση της χώρας.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΕΝ ΑΝΔΡΩ: Όλες οι φωτογραφίες του κειμένου - εκτός της πρώτης - είναι του ΕΝ ΑΝΔΡΩ και είναι από ανδριώτικα ποντοπόρα πλοία που πέρασαν και χαιρέτισαν την Άνδρο τα δύο τελευταία χρόνια. 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

ΜΕΓΑ ΤΟ ΤΗΣ ΘΑΛΛΑΣΗΣ ΚΡΑΤΟΣ