Αποβιβάστηκε η πρώτη ανεμογεννήτρια για το Φραγκάκι
Από τις 13 Νοεμβρίου 2021 το πρωί άρχισε η αποβίβαση των γερανών για τις ανεμογεννήτριες στην προβλήτα που έχει δημιουργηθεί στο Στενό. Το πλοιάριο φόρτωσε στο Λαύριο και έπλευσε με μπουνάτσα μέχρι το Στενό. Έδεσε εύκολα στην προσωρινή προβλήτα και άρχισε την εκφόρτωση των φορτηγών με τα μηχανήματα.
Επί τόπου ήταν οι εργαζόμενοι και οι μηχανικοί της εταιρείας, καθώς και αυτοκίνητα βοηθητικών υπηρεσιών. Ο δρόμος από το ύψωμα του Προφήτη Ηλία μέχρι κάτω στο Στενό είχε κλείσει για προληπτικούς λόγους μερικές ώρες. Κάτι που έγινε και κατά την μεταφορά των ανεμογεννητριών και των μηχανημάτων πέρσι στο Καλυβάρι. Έτσι ώστε να μην δημιουργηθεί πρόβλημα κατά την διέλευση των μεγάλων φορτηγών.
Τα φορτηγά με τα μηχανήματα έφτασαν στον χώρο της 5ης ανεμογεννήτριας. Εκεί ξεφόρτωσαν τα μηχανήματα των γερανών. Και από εκεί θα ξεκινήσει η εγκατάσταση των 5 ανεμογεννητριών. Κάθε μια που θα ανυψώνουν και θα συναρμολογούν θα αναλαμβάνουν οι μηχανικοί εσωτερικά την σύνδεση των μηχανών. Όμως δεν θα λειτουργήσουν κανονικά μέχρι να ολοκληρωθεί η υπόγεια καλωδίωση από το Φραγκάκι μέχρι το νέο κέντρο σύνδεσης με το εθνικό δίκτυο στον Πιτροφό που ήδη κατασκευάζεται.
Η λειτουργία τους από την ώρα που θα στηθούν και θα ολοκληρωθεί η σύνδεση της υπόγειας καλωδίωσης μέχρι τον Πιτροφό θα χρειαστεί αρκετές μέρες δοκιμών και ρυθμίσεων. Σύμφωνα με το πρόγραμμα που υπάρχει θα λειτουργήσουν κανονικά και πλήρως συνδεδεμένες με το δίκτυο τον Ιανουάριο του 2022.
Οι 5 ανεμογεννήτριες στο Φραγκάκι ανήκουν στην κατηγορία των πλήρως εγκεκριμένων και αδειοδοτημένων και περιβαλλοντικά. Και είναι ενταγμένες στον περιφερειακό σχεδιασμό από τις πρώτες ως μη οχλούσες μιας και η περιοχή στο Φραγκάκι είναι παντελώς έρημη και απόμακρη και μόνο κτηνοτροφικές δραστηριότητες υπάρχουν τις οποίες δεν εμποδίζουν, αλλά διευκολύνουν με την διάνοιξη των δρόμων.
Για άλλες ανεμογεννήτριες στην περιοχή - όπως της ΑΚΤΙΝΑΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ - οι πρώτες γνωμοδοτήσεις των τοπικών αρχών (Τοπικό Συμβούλιο & Δήμος Άνδρου) είναι αρνητικές μέχρι να υπάρξει νέος ολοκληρωμένος περιφερειακός σχεδιασμός που θα επιτρέπει αυστηρά μόνο σε συγκεκριμένο τόπο και περιορισμένο αριθμό την εγκατάσταση τους. Και θα πρέπει να υπάρξει στο νέο σχεδιασμό πλήρης και ρητή απαγόρευση σε όλες τις άλλες περιοχές.
Μετά την πρώτη αποβίβαση των γερανών ανύψωσης το Σάββατο 13/11 άρχισε από την Δευτέρα 15 Νοεμβρίου η αποβίβαση των ανεμογεννητριών. Κάθε πλοιάριο μεταφέρει μισή ανεμογεννήτρια. Το ένα πλοιάριο μεταφέρει τα φτερά και το δεύτερο τον πυλώνα. Ήδη την Δευτέρα το πρωί 15/11 αποβιβάστηκαν τα φτερά της 5ης και την Τρίτη το πρωί ο κορμός της ανεμογεννήτριας. Τις επόμενες μέρες θα αποβιβαστούν σταδιακά και οι επόμενες τέσσερις. Κάθε πλοιάριο αποπλέει μετά την επιστροφή και την φόρτωση των φορτηγών μεταφοράς. Στην παραπάνω φωτογραφία αποβιβάζεται πρώτο το φορτηγό με τον τράκτορα και ακολουθεί το φορτηγό με το πρώτο από τα τρία φτερά.
Η προβλήτα αποβίβασης των ανεμογεννητριών είναι όπως φαίνεται προσωρινή. Μετά το τέλος της μεταφοράς θα διαλυθεί. Από το Εν Άνδρω είχαμε εκφράσει την ευχή να στερεωθεί και να παραμείνει μιας και αποτελεί την ακρογωνιαία πρόσβαση στο νησί από την μεριά του Στενού και της Τήνου. Πολλοί αναγνώστες εξέφρασαν την ίδια γνώμη για διάφορους λόγους. Για παράδειγμα για μεταφορά ακόμα και ασθενών δια θαλάσσης στο νοσοκομείο της Σύρου. Ή, ακόμα με την προοπτική να υπάρχει δίοδος για τυχόν επισκευές των μηχανημάτων στο μέλλον. Ή, ακόμα στην επίσης προοπτική να δημιουργηθεί μια αντίστοιχη προβλήτα από την μεριά της Τήνου στην προοπτική να μπουν κι απέναντι στο εντελώς έρημο Στενό της Τήνου ανεμογεννήτριες και να υπάρξει έτσι και μια διασύνδεση των δύο νησιών που απέχουν μόνο ένα μίλι. Όμως, όλα αυτά είναι προτάσεις επί χάρτου μιας και στη συμβατική υποχρέωση της εταιρείας είναι μετά την ολοκλήρωση της διέλευσης να διαλυθεί η προβλήτα.
Τουλάχιστον όμως θα παραμείνει ο νέος δρόμος. Και καλό θα ήταν στις συμβατικές υποχρεώσεις της η εταιρεία να αναλάβει και την συντήρηση του - πέρα από τις άλλες συμβατικές υποχρεώσεις της ανταποδοτικών προς τις τοπικές κοινότητες του Κορθίου και στο νησί της Άνδρου - έτσι ώστε η πρόσβαση στο Στενό να εξακολουθήσει να είναι άνετη.
Το επιπλέον ζητούμενο είναι να πιέσει αποφασιστικά τόσο η Τοπική Κοινότητα όσο και ο Δήμος ώστε μετά την διέλευση του υπόγειου καλωδίου προς Πιτροφό και ο δρόμος από την Πίσω Μεριά μέχρι τον Προφήτη Ηλία να γίνει αντίστοιχος με αυτόν του Στενού. Έτσι, ώστε συνολικά η πρόσβαση στο μέχρι σήμερα απρόσβατο Στενό να διευκολύνει αποφασιστικά κάποιες κτηνοτροφικές ή άλλες κοινωνικές (πανηγύρια κλπ) δραστηριότητες σε έναν χώρο άγονο και εντελώς ξεχασμένο μέχρι σήμερα για την Άνδρο...
"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"