OIKONOMIA & ΠΟΛΙΤΙΚΗ: Το τέλος του πολέμου, τα συμφέροντα της Δύσης και οι Έλληνες εφοπλιστές...
(Τέσσερα στιγμιότυπα: Το τέλος του πολέμου, ο ερχομός Μπάιντεν στην Ευρώπη, οι Ρώσοι πληρώνουν, οι Έλληνες εφοπλιστές και το πετρέλαιο της Ρωσίας. Μικρές οικονομικές εξηγήσεις σε μεγάλα πολιτικά ζητήματα. Ή, η οικονομία ξαναπαίρνει σιγά-σιγά το πάνω χέρι... ΕΝ ΑΝΔΡΩ)
ΑΝΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: DARK ROOM - NEW MONEY - ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Αυτοί που βλέπουν το τέλος του πολέμου
Όλα δείχνουν πως αυτός ο αιματηρός εφιάλτης στην Ουκρανία τελειώνει. Σ’ αυτή την προοπτική βλέπουμε ότι τα αμερικανικά χρηματιστήρια πανηγυρίζουν αλλά τα ευρωπαϊκά διστάζουν και υποφέρουν. Είναι λογικό. Σ’ αυτόν τον πόλεμο έχασε η Ευρώπη και κερδίζει μόνον η άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Γι’ αυτό έρχεται στην Ευρώπη ο Μπάιντεν. Πρέπει να βρεθεί μια λύση, στην οποία τα βάρη θα κατανεμηθούν δίκαια και ισότιμα.
Η Δύση είναι ενωμένη. Όχι όμως και τα οικονομικά της συμφέροντα
Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, ο Τζερόμ Πάουελ ξεκινά τον χορό των διαδοχικών αυξήσεων επιτοκίων με σκοπό να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια στην αμερικανική οικονομία. Οι Ευρωπαίοι δεν μπορούν να ακολουθήσουν. Έχουν παγώσει περιουσιακά στοιχεία των Ρώσων ολιγαρχών ύψους 350 δισ. ευρώ, ταυτόχρονα όμως έχουν θέσει σε κίνδυνο δικές τους (ευρωπαϊκές) επενδύσεις στη Ρωσία ύψους 250 δισ. ευρώ. Η Ευρώπη δεν αντέχει να δημιουργήσει μια νέα Βόρεια Κορέα στο έδαφός της, ένα περίκλειστο, θυμωμένο και απομονωμένο κράτος για να εξυπηρετήσει μόνον τα αμερικανικά συμφέροντα. Με απλά λόγια, η επίσκεψη του Αμερικανού Προέδρου Μπάιντεν, εκτός από την ενδυνάμωση της συμμαχίας που είναι θεμιτή, θα πρέπει να δώσει λύσεις πρακτικές και στην οικονομία.
Το πρώτο ομόλογο πληρώθηκε
Πολλοί έχουν στρέψει το βλέμμα τους στο ρωσικό κρατικό ομόλογο και το κουπόνι των μερικών δεκάδων εκατομμυρίων που πρέπει να πληρωθεί σήμερα. Οι ανησυχίες κάπως καθησυχάστηκαν αφού μόλις χθες η εταιρεία Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (Russian Railways) αποπλήρωσαν με χαρακτηριστική ευκολία και προθυμία δύο ομόλογα, ένα σε ελβετικό φράγκο κι ένα σε δολάρια. Τα παραμύθια, περί αποπληρωμής σε ρούβλια, έσβησαν την ίδια στιγμή. Οι Ευρωπαίοι εξακολουθούν να πληρώνουν 600 εκατ. ευρώ κάθε μέρα στη Ρωσία για να αγοράζουν τη θέρμανσή τους κι αυτόν τον χειμώνα. Οι συναλλαγές σε ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζονται. H μεγάλη PJSC Russneft, η εταιρεία πετρελαίου που ιδρύθηκε από τον επιχειρηματία Mikhail Gutseriev το 2002 (που λέγαμε προχθές ότι τώρα αξίζει μόνο 500 εκατ. ευρώ - όσο ο Sarantis), ανακοίνωσε ήδη ότι μόλις ανοίξει η αγορά και απελευθερωθούν τα κεφάλαιά της, θα προχωρήσει σ’ ένα γενναίο πρόγραμμα επαναγοράς των μετοχών της, αξιοποιώντας τα ταμειακά της διαθέσιμα που είναι μόλις… 9 δισ. ευρώ.
Οι εφοπλιστές και το πετρέλαιο της Ρωσίας…
Η αλήθεια είναι ότι οι μεγαλύτερες ελληνικής καταγωγής εφοπλιστικές δυναστείες χτίστηκαν πάνω στο σπάσιμο κάποιου εμπάργκο. Θέλει τέχνη, γενναιότητα και γνώσεις η διαχείριση τέτοιων ευαίσθητων καταστάσεων. Σήμερα, η διακίνηση ρωσικού πετρελαίου προς την Ευρώπη δεν απαγορεύεται. Ο ελληνόκτητος στόλος καταφέρνει και διεισδύει σε δύσκολα λιμάνια και πραγματοποιεί περίτεχνα δρομολόγια για να τροφοδοτήσει την Ευρώπη με πετρέλαιο. Με το αζημίωτο, βέβαια. Ταυτόχρονα, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει πολλά για να είναι οι καλύτεροι (και ακριβότεροι) στη μεταφορά υγροποιημένου αερίου. Οι «Greeks» διαθέτουν τα μεγαλύτερα μερίδια διεθνώς στην αγορά LNG, διαδραματίζοντας, παράλληλα, πρωταγωνιστικό ρόλο και στον κλάδο του LPG. Με βάση την τελευταία έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ελέγχουν το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG)