Tο γαλλογερμανικό κανάλι ARTE καταγράφει την Άνδρο
Του Διαμαντή Μπασαντή
Παρσκευή πρωί 8/9/17. Ο Alexis, ο Γάλλος δημοσιογράφο που είχε την ευθύνη του ντοκιμαντέρ, ο γαλλοϊταλός κάμεραμαν Theo και ο Άγγελος ξεκινάνε για την περιοχή του Αγίου Σώστη. Πρώτη λήψη η μικρή χερσόνησος με το ξωκκλήσι στην κορυφή από ψηλά. Έστησαν την κάμερα κι άρχισαν το γύρισμα παίρνοντας τα πανοραμικό τοπίο και τα πλοία στον Κάβο Ντόρο... (φωτ. Εν Άνδρω).
Το πρώτο τηλεφωνημα στο Εν Άνδρω έγινε Μάϊο 2017. Ο Άγγελος Αθανασόπουλος, ζήτησε τη συνεργασία μας σε ένα ντοκιμαντέρ, του γαλλογερμανικού καναλιού ARTE, με θέμα το ναυάγιο του Cabrera στον Καμπανό. Είχε βρει πως το site είχε πλήρες ρεπορτάζ για το ατύχημα. Λογικό. Είμαστε το μόνο μέσο που πήγαμε επιτόπου την επομένη μέρα και παρακολουθήσαμε από κοντά όλη την εξέλιξη του συμβάντος (βύθιση πλοίου, ανέλκυση μέρους του φορτίου, ρύπανση κλπ).
Ο Alexis δείχνει στον Theo τι πρέπει να βιντεοσκοπήσει στον Κάβο Ντόρο... (φωτ. Εν Άνδρω).
Ο Theo αρχίζει τις λήψεις. Το τοπίο εντυπωσιακό. Η χερσόνησος με το ξωκκλήσι και ο Κάβο Ντόρος με τα πλοία να ανεβοκατεβαίνουν... (φωτ. Εν Άνδρω).
Συνέχεια στον Άγιο Σώστη. Νέες λήψεις, αλλά και το σπικάζ με αναφορά στην αύξηση της ναυσιπλοϊας στο στενό. Ο Alexis σκηνοθετεί το θέμα και εξηγεί τις λεπτομέρειες στον Theo... (φωτ. Εν Άνδρω).
Το πρόγραμμα που είχαμε σχεδιάσει για το ARTE περιελάμβανε λήψεις στον Κάβο Ντόρο και σπικάζ για το επικίνδυνο πέρασμα. Είχαν όμως κι εκείνοι προετοιμάσει το θέμα. Και ήταν ακριβώς το ίδιο σημείο! Το σημείο λήψης του Αγίου Σώστη το είχαν βρει από το Google-map. Απλώς τους το επιβεβαιώσαμε. Ξεκινήσαμε. Η μερα εκπληκτική. Οι λήψεις απίστευτα ωραίες...
Μετά κατευθυνθήκαμε βόρεια προς την Φάσσα. Επέλεξαν ένα πανοραμικό σημείο γι τις λήψεις... (φωτ. Εν Άνδρω).
Το ντοκιμαντέρ του ARTE θα είναι διάρκειας 90 λεπτών. Θα παιχτεί αρχές του 2018 σε Γαλλία και Γερμανία. Για τις λήψεις και το ρεπορτάζ οι υπεύθυνοι επέλεξαν αρκετές χώρες. Μέχρι στιγμής είχαν επισκεφθεί την Μαγιόρκα στην Ισπανία, την Κορσική στην Γαλλία, την Τυνησία, το Μοντενέγκρο και την Ελλάδα. Απομένει ο Λίβανος και η Ιταλία. Στην Ελλάδα τον συντονισμό της συνάντησης μας είχε αναλάβει ο τηλεοπτικός συντάκτης (Alpha, Antena, Σκάι, EΡT) Άγγελος Αθανασόπουλος. Επιλέχθηκαν δύο κρίσιμα στενά που είναι επικίνδυνα περάσματα αυξημένης ναυτικής κίνησης. Το πρώτο: το στενό της Σάμου. Το δεύτερο το πέρασμα του Κάβο Ντόρο.
Ο φάρος της Φάσσας. Αρχικά σε πανοραμική λήψη και στη συνέχεια ζουμάρισμα. Ένα ξεχωριστό σημείο αναφοράς για το ντοκιμαντέρ όπως δείχνουν και οι δύο παραπάνω εικόνες από τις λήψεις... (φωτ. Εν Άνδρω).
Πόσο μάλλον την ώρα της λήψης περιέπλεε την Φάσσα ένα καράβι προσδίδοντας κίνηση και θέαμα στη σχετική αναφορά... (φωτ. Εν Άνδρω).
Στη Σάμο (και στην Ικαρία) o Alexis και ο κάμεραμαν Theo, με την συνοδεία του Άγγελου, έμειναν 4 μέρες. Στην Άνδρο ήταν προγραμματισμένο να μείνουν δύο μέρες όμως τα δρομολόγια του Σαββάτου και η απογευματινή πτήση για το Παρίσι τους υποχρέωσαν να μείνουν μόνο μια μέρα. Το τι αποστάσεις και τι πολύ δουλειά έγινε σε μια μόνο μέρα ήταν απίστευτο. Δεν σταμάτησαν καθόλου. Εντυπωσιακός ο επαγγελματισμός και η στοχοπροσήλωση τους.
Πάνω ακριβώς από το Σεμίραμις. Μια ακόμα εντυπωσιακή φωτογραφία με φόντο το απέραντο και ολοφώτεινο Αιγαίο. Δύο φιγούρες που μετεωρίζονται σε μια στιγμή που μοιάζει να περικλείει κάτι από την αιωνιοτητα της μέρας και της ζωής... (φωτ. Εν Άνδρω).
Η πρώτη λήψη στο άγριο κι απόκρημνο τοπίο τέλειωσε. Οι δύο φίλοι και συνεργάτες επιστρέφουν στο αυτοκίνητο για να συνεχίσουμε... (φωτ. Εν Άνδρω).
Ταξιδέψαμε μαζί τους όλη τη μέρα καλύπτοντας μεγάλο μέρος από την Βόρεια και Κεντρική Άνδρο. Συνεργαστήκαμε όπου έπρεπε. Πήραμε φωτογραφίες και βίντεο από όλα τα σημεία και από τα γυρίσματα που έκαναν. Ή, για να το πούμε στη γλώσσα της τηλεόρασης αυτοί γύριζαν κι εμείς κάναμε το… making of των γυρισμάτων!!! Από αυτό το making off παρουσιάζουμε σήμερα μερικές φωτογραφίες και ένα βίντεο για να δείτε τι βιντεοσκόπησαν και πως είδαν την Άνδρο μέσα από τα δικά τους μάτια και τον φακό τους…
Οι δύο "κυνηγοί των εικόνων" βιντεοσκοπούν πάνω από το ναυάγιο με φόντο τα απόκρυμνα βουνά της Άνδρου. Στο βάθος το τζιπ. Τοπίο άγριο και σκληρό. Λήψεις εντυπωσιακές (φωτ. Εν Άνδρω).
Ξεκινήσαμε λοιπόν από τον Άγιο Σώστη και την Φάσσα οπως είπαμε. Μετά συνεχίσαμε τη διαδρομή μας νότια. Περάσαμε για μια γρήγορη λήψη από τον Άγιο Κυπριανό, για να τονιστεί η γραφικότητα του ναυτικου νησιού μας. Και καταλήξαμε μετά από μια άγρια και εντυπωσιακή διαδρομή, από έναν μόλις διανοιγμένο δρόμο που συνδέει τα Άχλα με την Βόρη, στο ναυάγιο του Σεμίραμις. Πάνω και γύρω από το ναυάγιο έγιναν αρκετές λήψεις, αλλά και το σχετικό σπικάζ με αναφορές στα ναυάγια του Good Faith και του Cabrera.
Βιντεοσκοπώντας το Σεμίραμις. Ο Alexis κοιτά εντυπωσιασμένος. Ο Theo συνεχίζει απτόητος το γύρισμα... (φωτ. Εν Άνδρω).
Με φόντο το ναύαγιο του Σεμίραμις, το 1996 στη Βόρη, ρώτησαν αναλυτικά για το ναυάγιο του Good Faith, το 2015, στα Πέζα και για το ναυάγιο του Cambera. το 2016, στον Καμπανό. Ενδιαφέρον προκάλεσε η πληροφορία πως το πλοίο είναι σπασμένο στα δύο σε βάθος 35 μέτρων και πως υπογράφηκε συμβόλαιο να ανελκυστεί όλο το φορτίο του. Ρώτησαν πολλά για τις συνέπειες στο θαλάσσιο περιβάλλον και στο νησι, για τα πρόστιμα και για το αν ζητήθηκαν αποζημιώσεις...
Βίντεο από το making of στο ναυάγιο του Σεμίραμις (βίντεο εν Άνδρω).
Ο Άγγελος περνά με το τζιπ μέσα από το ρέμα της Βόρης. Παρά την καλοκαιρινή ανομβρία αυτό είναι γεμάτο νερό. "Κάτι σαν σαφάρι" σχολιάσαμε κι έσκασε στα γέλια. Και προσέθεσε: "έχω οδηγήσει, για τις ανάγκες ενός ντοκιμαντέρ του Εξάντα αγροτικό στην Καμπότζη! Πίστεψε με ήταν πολύ πιο δύσκολα εκεί"... (φωτ. Εν Άνδρω).
Μετά συνεχίσαμε για Άρνη. Εκεί το άγριο και επιβλητικό τοπίο τους εντυπωσίασε. Κατέβηκαν για μια γρήγορη λήψη στο πανέμορφη πλαγιά της Κουβάρας. Γύρω μερικά αγριοκάτσικα της περιοχής έδιναν βουκολικό χρώμα στη σκηνή. Στο βάθος μια εκθαμβωτική δύση που μόνο το Αιγαίο μπορεί να προσφέρει. Τράβαγαν αρκετά λεπτά σκηνές εντυπωσιασμένοι..
Λήψεις από την ορεινή Άρνη. Δυο φιγούρες που ατενίζουν την εκθαμβωτική δύση. Μακριά μας η θάλασσα άστραφτε... (φωτ. Εν Άνδρω).
Μετά την Άρνη χωρίσαμε. Ο Άγγελος έφυγε για να παραδώσει το τζιπ στο Γαύριο. Όμως ο Alexis και ο Theo ακούραστοι θέλησαν να συνεχίσουμε για μια τελευταία λήψη της Χώρας. "Πως θα φυγουμε χωρίς μια εικόνα της πόλης της Άνδρου" ρώτησαν. Έτσι με το αυτοκινητο μου τρέχοντας όσο μπορούσαμε - για να προλάβουμε το φως - καταφέραμε και είχαμε μια τελευταία λήψη, μόλις δυο λεπτά πριν η σκιά καλύψει την Χώρα.
Μια τελευταία λήψη της Χώρας. Μια εικόνα πριν η σκιά καλύψει την μικρή πόλη. Ο Alexis παίρνeι εντυπωσιασμένος φωτογραφίες με το κινητό του, ενώ o Theo τραβάει σκηνές για το ντοκιμαντέρ...
Η λήψη έγινε από ψηλά. Εκεί που φαίνεται για πρώτη φορά η πόλη. Το πανοραμικό τοπίο τους ενθουσίασε. "Άξιζε τον κόπο, έστω και για μια ληψη" είπαν. "Ίσως προσδώσει στο ντοκιμαντέρ μια ιδιαίτερη προστιθέμενη αξια", συμπλήρωσε ο Alexis.
Ο Theo τραβούσε σκηνές μέχρι που η σκιά σκέπασε την Χώρα. Τότε σταμάτησαν. Μαζεψαν τις μηχανές. Και αργά βολτάροντας πια κατεβήκαμε για λιγο νερο Σάριζα στα Αποίκια. Συνεχίσαμε μέχρι το Υψηλού για να δουν την Χώρα, μια τελευταία ματιά από κοντά, πριν στρίψουμε για Μενητες και μετά για Γαύριο. Το καράβι τους έφευγε στις 21:30. Είχαν λίγη ώρα να ξαποστάσουν, να φάνε κάτι και να πιούν μια μπύρα...
Το Εν Άνδρω και η συνεργασία στο ντοκιμαντέρ του ARTE
Το Εν Άνδρω, το κύριο μέσο επικοινωνίας της Άνδρου, συνεργάστηκε με το ARTE τόσο στην προετοιμασία όσο και σε όλες τις φάσεις των γυρισμάτων που έγιναν στην Άνδρο. Επιπλέον θα στείλουμε και φωτογραφικό υλικό, αλλά και βίντεο που θα προστεθούν στο ντοκιμαντέρ για την Άνδρο.
Το γύρισμα και το σπικάζ έχουν τελειώσει. Μια φωτογραφία. Κάτι σαν ανάμνηση και υπογραφή στη συνεργασία μας... (φωτ. Εν Άνδρω).
Η όλη συνεργασία ήταν μια απτή και ουσιαστική συμβολή στην εξωστρέφεια του νησιού. Μια εξωστρέφεια για την οποία μόνο λόγια ακούμε στις μέρες μας. Συνάμα, αναδείξαμε τα συμβάντα των δύο σημαντικών ναυαγίων που έγιναν στην Άνδρο με τρόπο που έτυχαν της ευρύτερης προσοχής. Έτσι δύο θεωρούμενα τοπικά συμβάντα έγιναν εθνικά θέματα και στη συνέχεια προσέχθηκαν και από ένα σημαντικό ευρωπαϊκό κανάλι εντάσσοντας τα σε ένα μεγάλο διεθνές ντοκιμαντέρ.
Στην εποχή μας η ειδησεογραφία έχει αλλάξει. Με μια φωτογραφική μηχανή και με μια κάμερα, αν έχει γνώσεις, πείρα και διάθεση, μπορείς να διαμορφώσεις σωστά ένα θέμα, να το αναδείξεις και να το εντάξεις στην ειδησεογραφία με τρόπο που να προσελκύει την προσοχή των εθνικών και των διεθνών ΜΜΕ. Θέματα που κάποτε χάνονταν, θεωρούμενα τοπικά, στην εποχή του ίντερνετ γίνονται με σωστή επεξεργασία εθνικά ή διεθνή. Αυτό φυσικά δεν θα μπορούν να το καταλάβουν οι ημιμαθείς, που κάποια μέρα τους έδωσαν μια καρέκλα εξουσίας κι έπαθαν vertigo!!!...