ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΝΔΡΟΥ: ΟΡΕΣΤΗΣ - ΟΘΕΛΛΟΣ
Σκηνή από την Ορέστεια
Με δύο εντυπωσιακές παραστάσεις του κλασικού ρεπερτορίου συνεχίζει και κορυφώνεται το Φεστιβάλ Άνδρου που εφέτος είναι μικρότερο σε διάρκεια λόγω κορονοϊού. Το Φεστιβάλ θα συνεχιστεί με μικρότερες παραστάσεις, εκδηλώσεις και συναυλίες μέχρι τις 20 Αυγούστου.
Ανάμεσα στις εκδηλώσεις του να σημειώσουμε την θεατρική παράσταση ‘’Νικήρατος’’ της Ευανθίας Καΐρη, σε σκηνοθεσία Γιώργου Δάμπαση στις 9/8, την παιδική παράσταση "Το παραμύθι της Οδύσσειας - Ο Καραγκιόζης στο νησί του Κύκλωπα’’ του θιάσου Σκιών Αλέξανδρου Μελισσηνού στις 13/8, τη συναυλία "Η εποχή του θερισμού’’ με την Νατάσσα Μποφίλιου, τον Θέμη Καραμουρατίδη και τον Γεράσιμο Ευαγγελάτο στις 19/8.
Το Φεστιβάλ θα κλείσει με την “Νέα ματιά στην επαναστατημένη Άνδρο” μια διοργάνωση του Κληροδοτήματος Δημητρίου & Λιλίκας Μωραΐτη Άνδρου-Σύρου & του Εθνικού Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών στις 20/8. Ενδιαμέσως θα γίνουν ομιλίες και θεατρικό εργαστήρι κλπ.
Χαιρόμαστε που μετά το χθεσινό σημείωμα μας ο Δήμος Άνδρου μετά από μακρά συζήτηση με τους αρμόδιους του Φεστιβάλ ανέλαβε την ευθύνη της επικοινωνίας του στην Άνδρο. Απόδειξη πως από σήμερα το πρωί άρχισε η ροή υλικού (δελτίων τύπου και φωτογραφιών) και στο Εν Άνδρω. Ελπίζουμε στην μέχρι το τέλος αίσια έκβαση των πραγμάτων.
Σκηνή από τον Οθέλλο
Έγινε κατανοητό στη διάρκεια της συζήτησης στο Δήμο χτες στους διοργανωτές πως το Φεστιβάλ επικοινωνιακά δεν γίνεται μόνο για να εξαντληθούν τα εισιτήρια του θεάτρου για παραγωγές όπως ο Ορέστης και ο Οθέλλος. Αλλά για να μάθει όλη η Άνδρος - όχι μόνο κάποιοι συνδαιτημόνες "Φίλοι του Φεστιβάλ" στον πεζόδρομο της Χώρας και μερικοί "φίλοι" τους που έρχονται κάθε Αύγουστο στο νησί - το σημαντικό γεγονός και τις ξεχωριστές παραστάσεις. Και για να αφήσουν όλα αυτά "ένα θετικό αποτύπωμα στην Άνδρο και στην εικόνα της" όπως τους εξήγησαν χτες οι αρμόδιοι στον Δήμο. Κάτι που επιτυγχάνεται μόνο με την συνεχή προβολή και επικοινωνία με όλα τα μέσα και βεβαίως και με το Εν Άνδρω, που κατέχει κεντρική θέση στην επικοινωνία της Άνδρου.
ΥΓ Ευχαριστούμε τους χορηγούς Αλκιβιάδη Τάτο και τον πρόεδρο του Ιδρύματος Μωραΐτη με τους οποίους συζητήσαμε τα προβλήματα της έναρξης και βρήκαμε κατανόηση. Αλλά και τον Δήμο που ανέλαβε από σήμερα την ευθύνη η οποία του αναλογεί. Το Εν Άνδρω στήριξε ιδιαίτερα το Φεστιβάλ όλα αυτά τα χρόνια. Θα είναι συμπαραστάτης κι εφέτος. Υπενθυμίζουμε σε μερικούς φαιδρούς και ημιμαθείς πως η μόνη διαχρονική αναφορά στο φεστιβάλ Άνδρου ήταν και είναι το ηλεκτρονικό βιβλίο που εμείς εκδώσαμε το 2017 με εκτενή αναφορά στα δύο πρώτα ιστορικά φεστιβάλ με τίτλο "Η Άνδρος του Πολιτισμού"...
"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"
ΤΕΤΑΡΤΗ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2021
OΡΕΣΤΗΣ του Ευριπίδη
Ο Ορέστης του Ευρυπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και μετάφραση Γιώργου Χειμωνά, μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, παρουσιάζεται στο Ανοιχτό Θέατρο της Χώρας, στο πλαίσιο του 7ου Διεθνούς Φεστιβάλ Άνδρου, την Τετάρτη 4 Αυγούστου, στις 21.00.
Ο Ορέστης του Ευριπίδη είναι ένα έργο γεμάτο σφοδρές συγκρούσεις, ανατροπές, απολογίες και έντονο πολιτικό προβληματισμό. Ένα έργο που δεν σταματά να θέτει συνεχώς ερωτήματα για τις σχέσεις των γενεών και των φύλων, της κοινωνικής συνοχής και της επιβίωσης των νέων σ' έναν κόσμο που καθορίζεται από παράγοντες έξω από τους ίδιους.
Ο Ορέστης του Ευριπίδη (408 π.Χ.) συνιστά ένα καίριο σχόλιο στη λειτουργία της αθηναϊκής δημοκρατίας. Θεωρείται το τελευταίο έργο του ποιητή που παραστάθηκε στην Αθήνα πριν την αναχώρηση του για τη Μακεδονία και πραγματεύεται την τύχη των νεαρών μητροκτόνων μετά το έγκλημα.
Στο ρόλο του Ορέστη ο εξαιρετικός ‘Αρης Σερβετάλης, ενώ δίπλα του πρωταγωνιστεί ένας λαμπερός θίασος ηθοποιών που ξεχωρίζουν για τις ερμηνευτικές τους ικανότητες μεταξύ των οποίων: η Μαίρη Μηνά ως Ηλέκτρα, ο Πάνος Βλάχος ως Μενέλαος, ο Γιώργος Ψυχογιός ως Τυνδάρεως, ο Αιμιλιανός Σταματάκης ως Πυλάδης, η Νικολέτα Κοτσαηλίδου ως Ωραία Ελένη, ο Ζερόμ Καλουτά ως Φρύγας.
Συμμετέχουν οι Κατερίνα Ζαφειροπούλου, ‘Αλκηστις Ζιρώ, Νίκη Λάμη, Ιωάννα Λέκκα, Δανάη Μουτσοπούλου, Ματίνα Περγιουδάκη, Ελίζα Σκολίδη, Αναστασία Στυλιανίδη, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη.
Βρισκόμαστε στο Άργος. Η Ηλέκτρα και ο Ορέστης νέοι, πληγωμένοι, εύθραυστοι, απροστάτευτοι και ευάλωτοι, ασφυκτιώντας μέσα στον μύθο τους, μετατρέπονται σε άγρια ζώα. Αποδιωγμένοι μετά την πράξη τους γίνονται από παιδιά βασιλέων μιάσματα στην ίδια τους την οικογένεια και ανεπιθύμητοι στην ίδια τους την πατρίδα.
O Μενέλαος και η Ελένη φτάνουν από την Τροία. Τα δύο αδέλφια ελπίζουν στην παρέμβαση του Μενέλαου, αλλά ούτε αυτός ούτε ο Τυνδάρεως σκοπεύουν να τους βοηθήσουν. Ο Ορέστης στρέφεται τότε στον Πυλάδη. Οι δυο τους, με τη βοήθεια της Ηλέκτρας, σχεδιάζουν ένα πλάνο εκδίκησης με θύματα την Ελένη και την κόρη της, Ερμιόνη. Την τελική λύση έρχεται να δώσει η παρέμβαση του από μηχανής θεού, Απόλλωνα.
Στον Ορέστη ο Ευριπίδης πιάνει το νήμα του μύθου των δύο αδερφών, του Ορέστη και της Ηλέκτρας, αμέσως μετά τη δολοφονία της Κλυταιμνήστρας, για να τον φέρει πιο κοντά στα ανθρώπινα μέτρα και να μιλήσει για την επιβίωση των νέων σ’ έναν κόσμο που καθορίζεται από συνθήκες που τους ξεπερνούν. Βυθίζει τους ήρωες του στο σκοτάδι της θλίψης, της απελπισίας και της απόγνωσης αναζητώντας το Φως. Την Αλήθεια. Την Αυτογνωσία.
ΠΕΜΠΤΗ 5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2021
William Shakespeare: ΟΘΕΛΛΟΣ
Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, το αξεπέραστο ερωτικό δράμα του William Shakespeare, «Οθέλλος», που σκηνοθετούν ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Μανώλης Δούνιας με τον Γιάννη Μπέζο στον ομώνυμο ρόλο παρουσιάζεται στο Ανοιχτό Θέατρο της Χώρας την Πέμπτη 5 Αυγούστου στις 21.00, στο πλαίσιο του 7ου Διεθνούς Φεστιβάλ Άνδρου.
Το εξαιρετικά δημοφιλές έργο ανεβαίνει σε μετάφραση του Διονύση Καψάλη και με πρωτότυπη μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ο Γιάννης Μπέζος (Οθέλλος), ο Αιμίλιος Χειλάκης (Ιάγος) και η Μυρτώ Αλικάκη (Αιμιλία). Βραβάντιος ο Κώστας Κορωναίος, Κάσσιος ο Αλέξανδρος Βάρθης, Δυσδαιμόνα, η Μάιρα Γραβάνη. Συμπρωταγωνιστούν οι: Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Κρις Ραντάνοφ, Μανώλης Δούνιας, Ελευθερία Κοντογεώργη, Νίκος Τσιμάρας.
Στον «Οθέλλο» ο Σαίξπηρ μιλάει για τον παράφορο έρωτα που αντιβαίνει σε φυλετικές, ηλικιακές και κοινωνικές διαφορές. Είναι μια τραγωδία για τη ζήλια, την προδομένη εμπιστοσύνη και το φόβο για οτιδήποτε ξένο και διαφορετικό. Ο έρωτας του έμπειρου και γενναίου Μαυριτανού στρατηγού με τη νεαρή και ευγενικής καταγωγής Βενετσιάνα καταρρίπτει τα στερεότυπα της εποχής, αλλά, αντί να γεφυρώσει τις διαφορές, κλονίζει τις βεβαιότητες και διαταράσσει τις κοινωνικές ισορροπίες.
Ο Οθέλλος, παρόλο που έχει διακριθεί χάρη στη γενναιότητα και το ήθος του και έχει ανέλθει σε αξιώματα, δεν καταφέρνει να ενταχθεί στην κοινωνία που ζει ως ισότιμο μέλος: εκτός από το χρώμα του δέρματός του και την καταγωγή του, τον εμποδίζει η ίδια του η ανασφάλεια. Παραμένει ο μαύρος, ο ξένος, ο κατώτερος. Το έργο μιλάει ακόμα για την άσβεστη μανία του ανθρώπου να καταστρέψει οτιδήποτε ιδεατό, διαφορετικό ή ικανό να καταρρίψει τις υπάρχουσες κοινωνικές νόρμες, ενώ παράλληλα ασκεί κριτική στην υποκρισία της κοινωνίας που στην πρώτη ευκαιρία θα αποκαθηλώσει τους ευεργέτες της.
Βρισκόμαστε στη Βενετία την εποχή της ακμής της και ο Μαυριτανός Οθέλλος είναι ο πιο γενναίος και νικηφόρος στρατηγός της. Η απόφασή του να παντρευτεί μυστικά τη νεαρή, ευγενικής καταγωγής Δυσδαιμόνα προκαλεί την οργή του πατέρα της Βραβάντιου που, έξαλλος, απευθύνεται στον Δόγη της Βενετίας, θεωρώντας ότι ο Μαύρος ξελόγιασε το παιδί του. Όμως η Δυσδαιμόνα ομολογεί δημόσια τον έρωτά της και ο Δόγης, που χρειάζεται τον Οθέλλο, τον στέλνει στην Κύπρο για να αντιμετωπίσει τους Τούρκους.
Εκεί ο Ιάγος, ο σημαιοφόρος του που μισεί τον Οθέλλο και θέλει να τον εκδικηθεί γιατί διάλεξε τον Κάσσιο και όχι εκείνον για υπασπιστή του, δηλητηριάζει το μυαλό του με την υποψία ότι η Δυσδαιμόνα και ο Κάσσιος έχουν ερωτική σχέση. Χρησιμοποιεί μάλιστα τη σύζυγο του Αιμιλία και τον αριστοκράτη Ροδρίγο για να τον εξαπατήσει. Ο Οθέλλος βυθίζεται στην τρέλα της ερωτικής ζήλιας, ενώ το μίσος του Ιάγου οδηγεί τον Οθέλλο στον όλεθρο.