ΙΔΡΥΜΑ ΚΥΔΩΝΙΕΩΣ - ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ: 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή...

Από την συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της εφετινής έκθεσης. Διακρίνονται από αριστερά: Αθηνά Σχινά, Δημήτρης Σιγάλας και Δημήτρης Γιαννίσης...

Η εφετινή έκθεση που εγκαινιάζεται το Σάββατο 30 Ιουλίου και θα διαρκέσει ως τις 2 Οκτωβρίου 2022, έχει τίτλο «Το Πέρασμα» και είναι εμπνευσμένη από την επέτειο των 100 χρόνων της Μικρασιατικής Καταστροφής. Την έκθεση παρουσίασαν ο νέος πρόεδρος του Ιδρύματος Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως κ. Δημήτριος Σιγάλας, χαιρετισμό απηύθυνε εκ μέρους του Δήμου Άνδρου ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Δημήτριος Γιαννίσης, ενώ ανάλυση των έργων και των καλλιτεχνών που συμμετέχουν στην έκθεση έκανε η  Ιστορικός Τέχνης και Θεωρίας του Πολιτισμού κ. Αθηνά Σχινά, η οποία είχε την ιδέα, το σκεπτικό, την επιμέλεια της έκθεσης και του καταλόγου και επέλεξε τα έργα και τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν.

Ο νέος πρόεδρος του Ιδρύματος Κυδωνιέα στο γραφείο του. Πάνω του η προσωπογραφία της Μαρίκας Κυδωνιέα...

Ανοίγοντας την συνέντευξη τύπου ο νέος πρόεδρος του Ιδρύματος Δημήτρης Σιγάλας ανάμεσα σε άλλα τόνισε πως αναλαμβάνει την νέα αυτή θέση ευθύνης, συνεχίζοντας το έργο των τριών σχεδόν δεκαετιών που πέρασαν κατά την διάρκεια των οποίων, όπως αποδείχτηκε εκ των πραγμάτων, το Ίδρυμα Π. και Μ. Κυδωνιέως συνέβαλε στην ανάδειξη και στην πολιτισμική αναβάθμιση της Άνδρου, τόσο σε τοπικό επίπεδο, όσο και πέρα από τα σύνορα της χώρας μας.

Η Βιβή Παλαιοκρασσά πήρε τη θέση που χήρεψε στο Δ.Σ. του Ιδρύματος Κυδωνιέα μετά τον θάνατο του Νίκου Σιγάλα. Εδώ εξηγεί τις φωτογραφίες που είναι στο γραφείο του Π. Κυδωνιέα και χρησιμεύει ως γραφείο και του εκάστοτε προέδρου του Ιδρύματος...

Και συμπλήρωσε: "Εφέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από την Μικρασιατική καταστροφή. Ένα μεγίστης σημασίας γεγονός, που το Ίδρυμά μας δεν θα μπορούσε να παραβλέψει. Μέσα από την εικαστική έκθεση που σας παρουσιάζουμε, αφενός τιμώνται εμμέσως τα εκατοντάδες χιλιάδες θύματα των Μικρασιατών και των θυσιασθέντων Ποντίων, αλλά και οι πολλοί περισσότεροι ομογενείς μας, οι
ξεριζωμένοι από τις πατρογονικές τους εστίες. Στην εκατονταετηρίδα που μεσολάβησε και από το αποτέλεσμα αυτής της καταστροφής πολλά άλλαξαν από τον ερχομό των προσφύγων, καθώς εκείνοι ήταν που γονιμοποίησαν ποικιλοτρόπως τον εθνικό κορμό. Η έκθεση ωστόσο δεν περιορίζεται σε αυτήν την πραγματικότητα. Ο τίτλος της είναι «Το Πέρασμα» και αυτό αφορά κάθε είδους πραγματικού, συμβολικού και αλληγορικού περάσματος στη ζωή.

Τέλος ευχαρίστησε την Αθηνά Σχινά που για μια ακόμα φορά επιμελήθηκε την ετήσια έκθεση. Τους χορηγούς, το Ίδρυμα Δημητρίου και Λιλίκας Μωραΐτη, την ΕΡΤ καθώς και τους χορηγούς μεταφορών, την GOLDEN STAR FERRIES των αδελφών Δημητρίου και Γεωργίου Στεφάνου και FAST FERRIES του κ. ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗ.

Ακόμα μια χρονιά, την 28η, η Αθηνά Σχινά μάς ξενάγησε στους Πλόες...

Ακολούθως η Αθηνά Σχινά ευχαρίστησε το Ίδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως και τον νέο πρόεδρο του κ. Δημήτριο Σιγάλα, καθώς και όλους τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες που την εμπιστεύθηκαν για άλλη μια φορά. Όπως σημείωσε:

«Οι είκοσι καλλιτέχνες που συμμετέχουν σ αυτή την έκθεση παρουσιάζουν έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, ψηφιδωτού, εγκαταστάσεων και ποικίλλων άλλων τρόπων και υλικών, προκειμένου απ όλες τις πλευρές να δώσουν το απόσταγμα μιας ευαισθησίας που αφορά μια πραγματικότητα, όχι τόσο εκείνων των τραγικών ημερών, όσο του Περάσματος.

Σκέφτηκα ότι είναι πιο σημαντικό το Πέρασμα της μιας όχθης στην άλλη.  Το πως ήρθαν κατατρεγμένοι αυτοί οι άνθρωποι, γύρω στις 1,5 εκατομμύριο συνολικά σε μια Ελλάδα των έξι εκατομμυρίων τότε. Καταλαβαίνετε αυτή τη μίξη, τον διάλογο, την επαφή που είχαν οι άνθρωποι που είχαν ζήσει σε διαφορετικά χώματα, με διαφορετικούς ορίζοντες και αντιλήψεις, οι οποίοι ήρθαν και εμβολίασαν το ελλαδικό σώμα.

Πόσο συνέβαλαν στην εθνική μας ενότητα, γιατί έφεραν ήθη, έθιμα, τραγούδια, πολιτισμό, τρόπους, συμπεριφορές. Κυρίως μετά την Μικρασιατική Καταστροφή μπορούμε να πούμε ότι όλα τα γεγονότα επηρέασαν ώστε να διαμορφωθεί η γενιά του 30.

Η έκθεση επικεντρώνεται ακριβώς σε αυτό το Πέρασμα από τη μια όχθη στην άλλη. Το Πέρασμα είναι με όλες τις έννοιες και όλους τους τρόπους. Από τη ζωή στον θάνατο, από τον θάνατο στη ζωή, από το παρελθόν στο παρών και αντίστροφα. Είναι μια χωροχρονική διασταύρωση που πάντα μας τροφοδοτεί.»

Φωτογραφίες της Καταστροφής επεξεργασμένες με τέχνη και πάθος...

Στη συνέχεια η κ. Αθηνά Σχινά, αναφέρθηκε ξεχωριστά σε κάθε έναν από τους 18 καλλιτέχνες, παρουσιάζοντας τα έργα και τη συμμετοχή τους στην έκθεση:

Βλάσης Αγτζίδης: Μια εικαστικά επεξεργασμένη φωτογραφία, στην οποία συνδυάζεται η εξπρεσσιονιστικά αφαιρετική χειρονομία με στοιχεία ενός συμβολιστικού υπερρεαλισμού.

Βαγγέλης Παππάς: 14 ολόσωμες γυναικείες φιγούρες, στον τύπο μιας θεατρικής αυλαίας, καθισμένες σαν να βρίσκονται στον αυλόγυρο ενός σπιτιού, προσωποποιώντας και συμβολίζοντας τις διάφορες περιοχές της Μικρασίας (π.χ. Λυκία, Παφλαγονία, Αιολίδα κ.λ.π.).

Χρήστος Αντωναρόπουλος: αντλεί έμπνευση από την αρχαιότητα κι από την καθημερινότητα εκείνων των δυστοπικών ημερών της αλλοτινής προσφυγιάς των ομογενών.

Τα κλειδιά της μνήμης...

Κλειώ και Ντίνα Μπολιεράκη: Η Ντίνα, μέσα από τα ψηφιδωτά γλυπτά της, κάνει αναφορά στην ίδια την έννοια του «Αφηγητή» και η Κλειώ χρησιμοποιεί την γεωμετρική αφαίρεση για να μνημειώσει την δραματικότητα του στιγμιαίου γεγονότος, αφετέρου για να υποδηλώσει κυρίως και καθολικότερα τις έννοιες του «περάσματος».

Κική Περιβολάρη (KiKi): Έχει αντικαταστήσει το πινέλο και τα χρώματα με το ψαλίδι και τα χαρτιά τα οποία κόβει σε λωρίδες ή σχηματισμούς δημιουργώντας γλυπτοζωγραφικά έργα.

Γιάννης Κυριακίδης: Ένας πρώτης γραμμής ζωγράφο και κυρίως χαράκτη, που έχει βραβευθεί επανειλημμένα με διεθνείς διακρίσεις. Ο δημιουργός αυτός προέρχεται από τον απόδημο Ελληνισμό.

Έφη Φουρίκη: Επεξεργάζεται κι αποτυπώνει ένα αρχειακό φωτογραφικό μοτίβο από την πυρκαγιά της Σμύρνης, γεφυρώνοντας την δραματικότητα εκείνων των ημερών, όπως τις κράτησε και μεταστοιχείωσε η μνήμη των προσφύγων, αλλά και η φύση της ζωής στις απέναντι όχθες που ήρθαν εκείνοι κι εγκαταστάθηκαν.

Το πλεκτό αφηγείται την ιστορία του ξεριζωμού. Πως έφτασαν σφικταγκαλιασμένοι οι πρόσφυγες στην Ελλάδα...

Βλάσης Κότιος: στο δικό του ζωγραφικό έργο παρουσιάζει ένα είδος αυλαίας. Στην οπτική αυτή αυλαία συνυπάρχουν προσβάσεις διαφόρων προοπτικών προσεγγίσεων, που αποκαλύπτουν εντέλει την συνθετότητα και την αινιγματικότητα ενός «τοπίου».

Γιώργος Σαλταφέρος: Στα ζωγραφικά έργα του, θεματικά παραπέμπει στην φύση, (στις στεριές, στα αλώνια, στις ξερολιθιές, στις θάλασσες και στα ύδατα των ποταμών).

Γιάννης Μακρίδης: δημιουργεί σκοτεινά κυρίως τοπία με ασπροσκιές φωταύγειας και προπαντός με αυτοαναφορικότητα. Φαντάζουν τοπία καταστροφής, που καθένα από αυτά έχει και διαφορετικό -ως προς την προσβασιμότητα του θεατή- οπτικό ορίζοντα.

Κάθε γυναίκα και μια περιοχή της Μικρασίας...

Νίκος Σκλαβενίτης: Στις δικές του ευφάνταστες φόρμες των κεραμικών γλυπτών του, με τα οποία διαμορφώνει περιβαλλοντικές «εγκαταστάσεις».

Γιώργος Σταματάκης: Μέσα από την οικολογική συνείδηση, τα έργα του εκφράζουν, τον ρυθμό.

Γιάννης Αδαμάκος: Στη σειρά των ασπρόμαυρων έργων του με τους γραφίτες, το φως προηγείται του σκότους, σαν τον χαμένο Παράδεισο ή το Πλατωνικό Σπήλαιο.

Κάθε γυναίκα και τι έφερε μαζί της...

Γιάννης Αριστοτέλους (Κυπριακής καταγωγής): Ακτιβιστής καλλιτέχνης, που έχει σπουδάσει, ζει κι εργάζεται στο εξωτερικό. Στα μεγάλων διαστάσεων έργα του συνδέει την φύση, τον άνθρωπο και τη σχέση του μικρόκοσμου με την μεγακλίμακα.

Βαγγέλης Γκόκας: Ο καλλιτέχνης αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε και συναναστρεφόμαστε την εικόνα, στον ναρκισσευτικό μας κόσμο.

Θάλεια Χιώτη: Χρησιμοποιεί, (στην θέση της αφηγηματικής «πλοκής») το ίδιο το πλεκτό.

Ελένη Ζούνη: Αποποιείται την εικόνα, προκρίνοντας γραμματομορφές και ιχνηλασίες μέσω του οπτικού πεδίου.

Μαριάννα Στραπατσάκη: Στα έργα της (από ανοξείδωτη λαμαρίνα, που έχει επιζωγραφίσει) συγκεντρώνονται, σε γενικές γραμμές αντανακλάσεις του περιβάλλοντος χώρου, ενώ κατοπτρίζεται κι ο ίδιος ο θεατής ως καταλύτης.

 

 

 

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet