Ραφήνα-Άνδρος: Μια γραμμή παντός καιρού...
Η γραμμή Ραφήνας-Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου έχει αναδειχθεί εδώ και 30 χρόνια σε πρωταθλήτρια των Κυκλάδων και από τις πιο «επικερδείς» του Αιγαίου. Αυτός είναι ο λόγος που επί δεκαετίες τα τρία νησιά έχουν καθημερινή συγκοινωνία χειμώνα-καλοκαίρι.
Αυτός είναι και ο λόγος που τα δύο τελευταία χρόνια η γραμμή έχει πια δύο καράβια καθημερινά ακόμα και τον χειμώνα (πρωί - απόγευμα). Ας μην μιλήσουμε και για το καλοκαίρι που από πέρσι έχει πια τέσσερα καράβια την ημέρα.
Πως όμως δουλεύει η γραμμή; Πως γίνεται και υπάρχει μια αόρατη, αλλά μοναδική, συνέργεια μεταξύ των τριών νησιών που στηρίζουν αγαστά την γραμμή;
Ερωτήματα που γεννώνται αυθόρμητα από το γεγονός πως την ίδια ώρα σημαντικά τουριστικά νησιά των Κυκλάδων τον χειμώνα κάνουν να δουν καράβι και δύο μέρες. Ή, μερικά πιο δυσπρόσιτα και τρεις μέρες.
Κάναμε μια έρευνα και διαπιστώσαμε πως λες και κάποιος αόρατος μάνατζερ ενορχηστρώνει τη επιβατική κίνηση με τέτοιο τρόπο που όταν ένα νησί δεν έχει κίνηση αυξάνει το άλλο. Και όταν το άλλο πέφτει να ανεβαίνει το τρίτο. Έτσι η γραμμή έχει τον απαραίτητο κόσμο ώστε να δουλεύει ολοχρονίς. Και τα τρία νησιά να ευημερούν από άποψη συγκοινωνίας…
Αναλυτικά:
(α) Η Άνδρος
Τους δύσκολους χειμερινούς μήνες όταν η Μύκονος κατεβάζει ρολά και η Τήνος δεν έχει επισκέπτες για την Παναγία απομένει η Άνδρος να κρατά σχεδόν μόνη της την γραμμή!!!
Μάλιστα η Άνδρος με το μέγεθος της, τον σημαντικό για τα δεδομένα πληθυσμό και κυρίως την μικρή απόσταση από την Ραφήνα δίνει ζωή σε μια μάλλον ξέπνοη γραμμή από το τέλος Δεκέμβρη μέχρι το τέλος Φλεβάρη!
Αυτό γιατί οι ανδριώτες της Αθήνας πηγαίνουν όσο πιο συχνά μπορούν στο νησί τους. Και οι ανδριώτες της Άνδρου πάνε τακτικά τα Σαββατοκύριακα στην Αθήνα. Μάλιστα πριν ξεσπάσει η οικονομική κρίση τα χειμωνιάτικα Σαββατοκύριακα η Άνδρος είχε τόσο κόσμο που έφτανε να έχει μερικές φορές τοπικό δρομολόγιο και Κυριακή βράδυ.
Η κρίση βέβαια περιόρισε τις μετακινήσεις και των δύο πλευρών και μείωσε τον χειμερινό πληθυσμό της Άνδρου. Όμως ακόμα και σήμερα τα αποδεκατισμένο τον χειμώνα νησί είναι αυτό που εξακολουθεί να δίνει το «φιλί της ζωής» στην γραμμή μας.
Και εξακολουθεί να στηρίζει την γραμμή μέχρι το Πάσχα. Τριήμερο Καθαρής Δευτέρας και Θεοσκεπάστου είναι αναλαμπές στον δύσκολο χειμώνα και βεβαίως αν το Πάσχα είναι νωρίς η Άνδρος γεμίζει κόσμο (ανδριώτες και επισκέπτες που επιχειρούν μια κοντινή απόδραση).
Από εκεί και μετά η Άνδρος είναι ένα νησί του Σαββατοκύριακου που ξεκινώντας από το τέλος της άνοιξης και κυρίως καλοκαίρι έχει κίνηση μέχρι το φθινόπωρο τα Σαββατοκύριακα.
(β) Η Τήνος
Στην περίπτωση της Τήνου υπάρχει η μόνιμη και σταθερή ροή επισκεπτών της Παναγίας. Τον χειμώνα αυτή η ροή φθίνει και διακόπτεται κάποια στιγμή εντελώς. Ξεκινά την άνοιξη, ανάλογα με τον καιρό, κορυφώνεται το καλοκαίρι και μειώνεται το φθινόπωρο για να εξαφανιστεί τον χειμώνα.
Υπάρχουν βεβαίως και επισκέπτες πέραν του θρησκευτικού τουρισμού που κι αυτοί κάνουν τον ίδιο κύκλο με τους προηγούμενους και αυξάνουν από άνοιξη μέχρι φθινόπωρο. Έχει και η Τήνος επισκέπτες Σαββατοκύριακου και αυτό δίνει μια ακόμα ώθηση στη γραμμή.
Συνοψίζοντας, η Τήνος με τον θρησκευτικό τουρισμό από το Πάσχα και μετά έχει μια σταθερή ροή επισκεπτών και τα Σαββατοκύριακα και μεμονωμένες μέρες της εβδομάδας. Συνολικά εμφανίζει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από την Άνδρο σχεδόν 2 προς 1. Όμως αυτή είναι σε συγκεκριμένα χρονιά για μια σειρά μήνες πέρα από τους χειμερινούς. Και βεβαίως οι Τηνιακοί δεν έχουν την ανάλογη κινητικότητα προς Ραφήνα ολοχρονίς (έχουν και πλοίο προς Πειραιά αυτοί) όσο η Άνδρος. Έχουν όμως αρκετά μεγάλη κινητικότητα όταν το νησί δουλεύει σε φορτηγά οχήματα, που μεταφέρουν προμήθειες και υλικά.
(γ) Η Μύκονος
Η Μύκονος μοιάζει εποχιακός προορισμός. Μόνο που οι εποχές της είναι τρεις!!! Ξεκινάνε από το Πάσχα, που αν είναι αργά πλημμυρίζει. Συνεχίζει συνεχώς τα Σαββατοκύριακα με κόσμο και από Ραφήνα (έχει και από Πειραιά). Έχει δεκάδες φορτηγά ημερησίως με υλικά και προμήθειες.
Όλη αυτή η κίνηση ξεκινά με τις πρώτες επισκευές και προετοιμασίες από τον Μάρτη. Κορυφώνεται το Πάσχα. Συνεχίζει το καλοκαίρι με πλήθος αλλοδαπών τουριστών. Φτάνει στην κορύφωση τον Αύγουστο. Και συνεχίζει μέχρι αργά το φθινόπωρο που σταματά. Μέχρι την επόμενη χρονιά.
Συνοψίζοντας η Μύκονος αποτελεί το κέρδος της γραμμής από το Πάσχα μέχρι το φθινόπωρο σε κίνηση φορτηγών κλπ. Έχει πολλά ξένα γκρουπ την ίδια περίοδο και ιδίως το καλοκαίρι.
Συμπέρασμα
Μετά από όλα τα παραπάνω και για τα τρία νησιά εύκολα κανείς διαπιστώνει γιατί δύο από τις πιο συγκροτημένες και σοβαρές ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν σταθεροποιηθεί και κυριαρχήσει στην γραμμή μας. Συνάμα με την αξιοπιστία και την τακτικότητα τους βοηθούν μέσα σε περίοδο βαθειάς κρίσης και τα τρία νησιά που έχουν ανάγκη αξιόπιστη και σταθερή συγκοινωνία με την κυρίως Ελλάδα. Η Άνδρος παρά τα όσα προβλήματα αντιμετωπίζει έχει το προνόμιο της καθημερινής πρωί – βράδυ επικοινωνίας μέσα σε δύο ώρες με το κέντρο. Αν το αντιληφθούν οι ιθύνοντες και σχεδιάσουν το τουριστικό μέλλον με βάση την εγγύτητα με το κέντρο και την σταθερότητα της ακτοπλοϊκής γραμμής μπορούν να κάνουν μεγάλα βήματα. Αλλιώς θα ψάχνουν μάταια και απρογραμμάτιστα τουρίστες στα τέσσερα άκρα του ορίζοντα…
"Εν Άνδρω"