Η "ακτινογραφία" της ακτοπλοΐας το 2018. Αυξήθηκαν τα πλοία!
Περίεργα πράγματα συμβαίνουν στις ελληνικές θάλασσες και σε μια χώρα που ταλανίζεται από οικονομική και κοινωνική κρίση διάρκειας. Οι δείκτες των επιβατών που ταξιδεύουν με τα ακτοπλοϊκά πλοία δείχνουν εντυπωσιακή αύξηση. Συνάμα τα βαπόρια που εξυπηρετούν τα νησιά έχουν πολλαπλασιασθεί! Η προηγούμενη χρονιά έκλεισε με θετικό πρόσημο (λόγω κυρίως της… «έκρηξης» του τουρισμού), ενώ φέτος τα κάθε είδους πλοία που θα μπουν στον καλοκαιρινό ανταγωνισμό, είναι πολύ περισσότερα από πέρυσι!
Συγκρίνοντας τις δηλώσεις τακτικής δρομολόγησης που κατατέθηκαν στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στις 30/1/2018 με τις δηλώσεις που κατατέθηκαν την περσινή περίοδο, δηλαδή 30/01/2017, παρατηρείται μία αύξηση του αριθμού των πλοίων σε όλες τις γραμμές κατά 12%. Το 2017 (σεζόν 2017-2018) είχαν δηλωθεί 227 πλοία σε όλες τις γραμμές, ενώ για την σεζόν 2018-2019 έχουν δηλωθεί 255 πλοία (συμπεριλαμβάνονται και τα πορθμεία).
Οι εταιρείες που κάνουν τη μεγάλη διαφορά είναι η Sea Jets, η οποία δρομολογεί συνολικά 21 πλοία σχεδόν σε όλο το Αιγαίο, αντί των 15 που είχε δηλώσει για την σεζόν 2017-2018, ενώ αύξηση του στόλου εμφανίζει και η Golden Star Ferries, η οποία δρομολογεί πέντε πλοία αντί των τριών έναν χρόνο πριν.
Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι οι συνθήκες γίνονται ακόμη πιο ανταγωνιστικές στο Αιγαίο με την ολοκλήρωση της εξαγοράς της Hellenic Seaways από τον όμιλο της Attica Group, καθώς το νέο σχήμα Attica-HSW θα έχει στο Αιγαίο συνολικά δύο πλοία λιγότερα, ενώ ο όμιλος Grimaldi μαζί με τη θυγατρική του Μινωικές Γραμμές ΜΙΝΟΑ-1,68% θα έχει δύο πλοία παραπάνω.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία αγοράς από την Attica Group των μετόχων της HSW που κατέχουν οι Μινωικές προβλέπει και την αγορά δύο πλοίων του ομίλου Attica και της HSW από τον όμιλο Grimaldi και τις Μινωικές.
Επιπλέον, με βάση τις δηλώσεις δρομολόγησης στις γραμμές των Ανατολικών Κυκλάδων, σημειώνεται μία αύξηση του αριθμού των υπό δρομολόγηση πλοίων κατά 11%, καθώς δρομολογούνται επιπλέον τέσσερα πλοία (από 38 στα 42), ενώ στις γραμμές του Βορείου Αιγαίου η αύξηση είναι 14% (ένα επιπλέον πλοίο).
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η δρομολόγηση πλοίων για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο είναι ελεύθερη σε όλες τις γραμμές εφόσον αυτή δηλωθεί εμπρόθεσμα (μέχρι 31 Ιανουαρίου). Επίσης σημειώνεται ότι τα ταχύπλοα μπορούν να δρομολογηθούν για τέσσερις μήνες, το ελάχιστο, εκ των οποίων οι τρεις είναι οι μήνες Ιούνιος, Ιούλιος, Αύγουστος.
Στο μεταξύ, αύξηση της τάξης 2,5% κατέγραψε η συνολική διακίνηση επιβατών το 2017 στις εσωτερικές γραμμές, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΛΠ. ΟΛΠ-0,36% Ειδικότερα, μέσω του Λιμανιού του Πειραιά το 2017 διακινήθηκαν 15.555.123 επιβάτες έναντι 15.178.279 το 2016.
Η εν λόγω αύξηση προήλθε, αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση του ΟΛΠ, από τους βελτιωμένους όγκους διακίνησης για τα νησιά του Αιγαίου και τον Αργοσαρωνικό (5,6% και 7,2% αντίστοιχα), ενώ οι τομείς του πορθμείου και των άγονων γραμμών κατέγραψαν μείωση συνολικά κατά 95.447 επιβάτες.
Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζεται και στον τομέα διακίνησης οχημάτων στις εσωτερικές γραμμές, με αύξηση διακίνησης κατά 2,3% (2.648.725 το 2017 έναντι 2.589.908 το 2016). Μείωση καταγράφεται στη διακίνηση οχημάτων στις άγονες γραμμές (29,5%) και οριακή μείωση στο Πορθμείο (0,01%), η οποία υπερκαλύπτεται από σημαντική αύξηση (8,9%) στις γραμμές προς Αιγαίο και στα νησιά Αργοσαρωνικού (2,2%), όπου το 2017 συνολικά διακινήθηκαν 850.558 οχήματα έναντι 789.267 την προηγούμενη χρονιά.
Χ.