Τα συμβατικά πλοία είναι ολοχρονίς οι δρόμοι μας...
Η σημερινή αναφορά μας πρέπει να προβληματίσει όλους μας. Όσους μένουν μόνιμα στο νησί και πηγαινοέρχονται στην Αθήνα. Όσους μένουν στην Αττική και στην Αθήνα και πηγαινοέρχονται στο νησί. Όσους έρχονται στο νησί περιστασιακά. Όσους επισκέπτονται το νησί στις γιορτές της άνοιξης και του καλοκαιριού. Όσους περιμένουν το καλοκαίρι για να έρθουν στο νησί. Κι όσους έχουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αναφορά στην Άνδρο ή και τα άλλα νησιά της γραμμής μας. Ξεκινάμε από ένα αξίωμα: Η Άνδρος και τα άλλα νησιά θα ήταν χαμένα στο πουθενά χωρίς τα συμβατικά πλοία. Αυτά τα καθημερινά συμβατικά πλοία, που πηγαινοέρχονται Άνδρο-Τήνο-Μύκονο δύο φορές την μέρα συνδέοντας μας με την Ραφήνα και τον έξω κόσμο. Και τα οποία κάποιοι τόσο εύκολα απαξιώνουν κοιτάζοντας μόνο τα ταχύπλοα του καλοκαιριού που τρέχουν μόνο στον καλοκαιρινό αφρό των ημερών...
Δύο φορές την μέρα τους ατέλειωτους χειμερινούς μήνες το Superferry και ο Θεολόγος (το βίντεο από την γέφυρα του Superferry, δείχνει την απογευματινή συνάντηση τους στο ύψος των Πεταλιών) διασταυρώνονται καθημερινά: το πρωί κάπου στην Άνδρο και το απόγευμα κάπου κοντά στους Πεταλιούς. Μεταφέρουν εκτός από επιβάτες που όλοι βλέπουμε γύρω μας στα σαλόνια και υλικά και εμπορεύματα, που ελάχιστα προσέχουμε στα μεγάλα γκαράζ. Ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες όπου οι επιβάτες λιγοστεύουν τα εμπορεύματα και τα υλικά είναι αυτά που συνεχίζουν να πηγαινοέρχονται με τα πλοία δίνοντας ζωή στην γραμμή μας και πνοή στα νησιά μας...
Για σκεφτείτε τι παράγουν τα νησιά μας; Τι παράγει η Άνδρος; Ελάχιστα πράγματα. Όλα τα νησιά της γραμμής μας, αλλά και η Άνδρος, είναι απολύτως εξαρτημένα από τις εισαγωγές. Για να υπάρξει τουριστική βιομηχανία χρειάζονται σπίτια, δωμάτια, ξενοδοχεία, λιμάνια, δρόμοι, υποδομές. Όλα αυτά για να κτιστούν ή να συντηρηθούν χρειάζονται υλικά: τσιμέντα, σίδερα, τούβλα, μηχανήματα. Αλλά ακόμα και για να συντηρηθούν τα νησιά χρειάζονται φορτηγά γεμάτα τρόφιμα. Και όλα μεταφέρονται ολοχρονίς με τα συμβατικά πλοία, που δεν σταματούν πάρα δύο-τρεις μέρες τον χρόνο. Χωρίς αυτά θα είμαστε χαμένοι στο διάστημα. Ρωτήστε και τα νησιά άλλων γραμμών που βλέπουν πλοίο μια φορά την μέρα. Ή, μερικά 2-3 φορές την εβδομάδα...
Πριν ανεβείτε - ακόμα και τώρα τον χειμώνα - στα σαλόνια των συμβατικών πλοίων κάντε μια βόλτα στα τεράστια γκαράζ. Εκεί θα καταλάβετε την συνεισφορά των συμβατικών στην οικοδόμηση και ανάπτυξη των νησιών μας. Εκεί θα δείτε τους κοιλοδοκούς και τα τρόφιμα για Άνδρο, τα τούβλα και το τσιμέντο για Μύκονο, τα πούλμαν και τα μηχανήματα για Τήνο.
Εκεί θα δείτε τα γεμάτα αυτοκίνητα των ταχυμεταφορών, τις νταλίκες με νερά, αναψυκτικά, ποτά, μπύρες, κρασιά. Εκεί θα δείτε όλα όσα χρειάζεται η καθημερινότητα των ντόπιων, αλλά και οι μεγάλες υποδομές για τους εκατοντάδες χιλιάδες καλοκαιρινούς επισκέπτες που όλες σχεδόν προετοιμάζονται, κτίζονται, συντηρούνται τους χειμερινούς μήνες. Θα υπήρχε ζωή στα νησιά μας και στην Άνδρο χωρίς τα χειμερινά πλοία. Θα υπήρχε καλοκαίρι και τουρισμός χωρίς τις μεταφορές 6-7 μηνών των χρόνο που οι περισσότερες αφορούν προετοιμασίες της σεζόν που έρχεται;
Πως, λοιπόν, με ελαφριά καρδιά καταφέρονται μερικοί κατά των συμβατικών πλοίων που είναι οι δρόμοι μας όλο τον χρόνο, οι οποίοι μας συνδέουν με τον κόσμο; Πως γινόμαστε ξαφνικά οπαδοί του ανάλαφρου καλοκαιρινού ταξιδιού με ταχύπλοο και ξεχνάμε πως χωρίς τα συμβατικά και το τεράστιο μεταφορικό τους έργο τους όλο τον χρόνο δεν θα υπήρχαν υποδομές στα νησιά. Και δεν θα υπήρχε ο καλοκαιρινός τουρισμός για να έρθουν τα ταχύπλοα για να πάρουν τον τουριστικό αφρό των ημερών και μετά να μας ξεχάσουν τέλος Σεπτεμβρίου. Και για να είμαστε ακριβείς: τα συμβατικά είναι δίνουν αξία στα νησιά ολοχρονίς. Είναι οι υποδομές. Είναι οι δρόμοι μας. Τα ταχύπλοα δίνουν καλοκαιρινή υπεραξία στα νησιά. Έρχονται και μεταφέρουν εκδρομείς και επιπλέον παραθεριστές πάνω στους δρόμους που κράτησαν ανοιχτούς όλο τον χρόνο τα συμβατικά. Χωρίς την αξία δεν παράγεται υπεραξία. Χωρίς την αξία των δρόμων δεν θα υπήρχε χώρος για υπεραξίες...
Πως νομίζετε πως κτίστηκε και κτίζεται η Μύκονος, η Τήνος, η Άνδρος; Με ταχύπλοα; Με καλοκαιρινές προσφορές σε πακέτα εισιτηρίων για γκρουπ; Όχι, με αυτά τα ήρεμα, σταθερά, ασταμάτητα πλοία, που δύο φορές την μέρα διασταυρώνονται ολοχρονίς πάνω-κάτω ταξιδεύοντας με 20 μίλια την ώρα. Κρατώντας σταθερά ανοιχτούς τους θαλάσσιους δρόμους. Μεταφέροντας χωρίς σταματημό λίγους επιβάτες και πολλά εμπορεύματα και υλικά του χειμώνα. Και περισσότερους επιβάτες και όλα τα τρόφιμα το καλοκαίρι. Γιατί και το καλοκαίρι οι μεταφορές των τόσο απαραίτητων - για την παραμονή των επισκεπτών - εμπορευμάτων γίνονται με συμβατικά. Μέχρι 70 φορτηγά και νταλίκες παίρνει ο Θεολόγος! Μέχρι 40 το Superferry!
Μεταφορές εμπορευμάτων, υλικών, τροφίμων κλπ με ταχύπλοα δεν υπάρχουν. Και χωρίς αυτές τις μεταφορές και τα νησιά δεν υπάρχουν. Για να υπάρξουν τα νησιά (και η Άνδρος) πρέπει να υπάρξουν ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ, ΑΞΙΟΠΙΣΤΑ και ΤΑΚΤΙΚΑ ΠΛΟΙΑ. Με καλούς καπετάνιους, σωστά πληρώματα. Και οι οποίοι να πληρώνονται στην ώρα τους όλο τον χρόνο. Κάποτε τα πλοία αυτά να μπαίνουν μέσα (τον χειμώνα) και κάποτε να κερδίζουν (το καλοκαίρι). Γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο, με αυτά τα πλοία και με αυτά τα πληρώματα ετοιμάζονται οι υποδομές για τον τουρισμό και τους καλοκαιρινούς επισκέπτες. Γιατί έτσι ζουν οι κάτοικοι στα νησιά τους τον χειμώνα και υπάρχει νησιώτικη κοινωνία όλοχρονίς για να την βρουν οι τουρίστες και οι καλοκαιρινοί επισκέπτες. Γιατί χωρίς τη νησοώτικη κοινωνία που ζει στην Άνδρο και στα άλλα νησιά όλο τον χρόνο δεν θα υπάρξουν ούτε τα λίγα εκλεκτά τοπικά αγροτικά προϊόντα που αγαπάμε κι απολαμβάνουμε. Και τα νησιά μας θα είναι έρημοι χειμερινοί οικισμοί που θα ζουν μόνο 3-4 μήνες. Και στο τέλος κάτοικοι, επενδυτές και επισκέπτες θα πηγαινοέρχονται όλοι μαζί για ένα τετράμηνο και μετά θα βάζουμε σεκιουριτάδες να φυλάνε ερημουπόλεις όλο τον χρόνο!!! Γιατί αυτό συμβαίνει σε μερικά έρημα επί πολλούς μήνες παραθεριστικά μέρη...
Γι΄αυτό λέμε να μην καταφέρεστε εύκολα κατά των συμβατικών. Ιδίως αν είναι τόσο σωστά, οργανωμένα, τακτικά, αξιόπιστα, ακριβή και ασταμάτητα χειμώνα - καλοκαίρι δύο φορές την μέρα προσφέροντας υπηρεσίες και αναδεικνυόμενα σε δρόμους που κρατάνε τη ζωή και συμβάλουν στην ανάπτυξη της Άνδρου και των άλλων νησιών. Κάποιοι φαίνεται πως έχουν κοντή μνήμη κι έχουν ξεχάσει πως μέχρι πριν μερικά χρόνια είχαμε μόνο ένα καράβι την μέρα όλο τον χειμώνα. Και εκ των πραγμάτων οι μετακινήσεις επιβατών και εμπορευμάτων ήταν μικρότερη και πιο δύσκολη. Αλλά και εκείνο το ένα ένα καράβι δεν ήταν πάντα το καλύτερο. Ή, δεν ήταν σωστά οργανωμένο. Αλλά όλα αυτά εύκολα ξεχάστηκαν. Έφτασαν 4-5 χρόνια δύο καλών, σταθερών και αξιόπιστων πλοίων στην γραμμή μας και πολλοί ξέχασαν τα προηγούμενα σκαμπανεβάσματα. Και κάποιοι νομίζουν πως αν φύγουν αυτά τα συμβατικά πλοία θα έρθουν άλλα καλύτερα. Τα οποία θα πιάνουν στα δύσκολα (ή και ανύπαρκτα λιμάνια μας) τον χειμώνα! Έτσι νόμιζαν και οι Έλληνες το 2007, το 2009 και το 2015 όταν τους υπόσχονταν κάποιοι "καλύτερες μέρες"! Κι έπεσε η χώρα στα βράχια! Από υποσχέσεις πολλές στη χώρα και στα νησιά μας. Όμως οι περισσότερες μένουν μόνο υποσχέσεις. Ενώ πάντα υπάρχουν βράχια γύρω από τα νησιά μας...
"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"